Alla inlägg den 13 september 2009

Av Frejda - 13 september 2009 20:12

     


Visst ser den "spejsig" ut - min röda solros? Som en besökare från yttre rymden, åtminstone i närbild. Förra året hade jag gula. Årets färg är rött. Solrosor är vanligtvis gula och ogrenade. Dessa har helt annan färg och förgrenar sig med flera blomskott som jag hoppas slår ut innan det blir för kallt. Lite onödigt vetande: jordärtskocka tillhör släktet solrosor.


Just dessa trodde jag faktiskt inte att de skulle bli så höga. Det såg inte så ut på fröpåsen. Där var de mer som de där solrosorna man kan köpa i bukett på blomsteraffären. Men icke. Vissa är nu över 2,5 meter höga.


Solrosorna brukar få stå tills de faller, så att fåglarna har något att äta på. I år ska jag nog ta några frön så att jag kan sätta nya nästa år. Frön ska jag ta så mycket jag kan från egna växter och blommor, för hu vad hemskt dyrt det är med fröpåsar!


Idag har varit en väldigt mysig dag. Jag fick väldigt trevligt lunchbesök och fick bjuda på lite skördeinspirerad mat. På bordet stod bland annat:

  • Skördepaj med fyllning av morötter, potatis och lök med blandade örter, pinjenötter och en äggstanning med ost.
  • Grönsakslåda med squash, paprika och rosmarin med ost och äggstanning.
  • Viltköttbullar med persilja och lök och till dem rödbetssallad med färska rödbetor, rödlök och Åkerö-äpplen.
  • Marinerad mozarella med citronkryddad creme fraiche-marinad och garnering av tomater, pepparfrukt, rivet citronskal och färsk mejram (men det blev oregano denna gång). Mozarellan och marinaden lägger man på rostade brödskivor som strukits lätt med vitlök.
  • Och så sådant som inte hade ett dugg med skörd att göra: vildsvinskorv, rökt fläskfilé och gravad lax med blodgrapefrukt och rosépeppar. Hembakat bröd med smör och västerbottenost som tillbehör.

Äpplekaka med glass till efterrätt förstås.


Om någon vill ha recept så hör av er via kommentarsfunktionen så lägger jag ut dem.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards