Alla inlägg under februari 2015

Av Frejda - 9 februari 2015 19:01

Idag somnade Tyra in. Lilla söta knäppa Tyra.


När jag hämtade henne och Tora sommaren 2013 så var det under lite skumma förhållanden. Tjejen som sålde hönorna hade inte det bästa ryktet och jag fick instruktioner om var jag kunde hämta dem "utifall att hon inte skulle vara hemma". Betalning hade jag redan gjort. Det visade sig att "ingen var hemma" och jag hämtade dem i en glödhet lekstuga där de satt i en bur och flämtade. Ja, eller rättare sagt: Tyra satt med huvudet in i ett hörn och försökte gömma sig för världen och Tora vaktade.


Tanken var att de skulle bli fruar till tuppen Loke - Tors, Sivs och Frejas ohängda tuppkyckling. Men Loke visste inte vad fint sätt var, så de fick flytta hem till Tor. Snällaste tuppen i mannaminne.


Jag märkte redan från början att Tyra var lite mindre, hade konstig form på halsen, inte växte till sig riktigt som hon skulle och var lite rädd av sig. Under en period gick hon väldigt konstigt - med långa, trevande kliv - och hon var rädd för att hoppa upp över tröskeln till hönsgården eller nerför "rampen" från hönshuset.


Men Tora såg efter henne och när räven hade tagit Tora sörjde Tyra sin vän i flera veckor. Hon låg på Toras plats och ville inte komma ut och äta ens en gång. Jag fick lyfta ut henne så hon fick mat och vatten i sig.


Till slut började hon gå med de andra igen, men hon hamnade ofta lite på efterkälken, lade sig i gräset och vilade och kunde ibland bara stå rätt upp och ner och blunda. Det var en väldigt trött liten höna.


När nya hönorna Sigrid och Astrid kom verkade Tyra ty sig till guldfärgade Sigrid. Kanske inte så konstigt för Sigrid hade lite samma självsäkra stil som Tora. Senast jag var hos dem och städade så låg Sigrid och skenruvade på ingenting och Tyra låg halvvägs ovanpå henne.


Imorse hittade min syster Tyra död ihopkurad vid Sigrid. Inga skador och gott om mat och vatten. Det verkade som om hon bara somnat in. Jag hoppas det var så - att hon fick somna hos sin nya vän Sigrid.


Du var en knäpp och annorlunda höna, lilla Tyra. En personlighet som jag kommer att sakna mycket. Kanske kan Tora ta hand om dig nu igen?

Av Frejda - 7 februari 2015 10:45

Torpet hukar under snön som ligger tjock på tak och grenar.

Jag besökte torpet i månadsskiftet januari-februari. Jag skulle lämna lite halm som jag ska ha till hönshuset i sommar, och mäta för det nya hönshuset jag tänker mig installera innan hönsen kommer på valborgsmässoaftonen. Precis till höger om knuten här, ska det ställas på tvärsen - en liten lekstuga som ska inredas med sittpinnar och reden.



  

Snön låg som ett tjockt täcke på ladans tak och mildvädret gjorde att täcket höll på att glida av taket.


Baksidan av ladan. Jag fick pulsa rätt bra. På vissa ställen låg snön halvmetertjock på marken.


I carporten var snölagret bara någon halvcentimeter tjockt och där kunde man tydligt se spår efter en liten besökare. Rykten säger att vi även har större besökare - en skabbvarg har setts gå i byn. Jag hoppas den lämnar oss till våren då hönsen kommer. Det räcker med att räven gav sig på hönsen i somras. Nu tycker jag att varg ska få finnas i naturen runt oss, men just skabbvargar kan ju få ett beteende som inte är normalt, de söker sig närmare människor och letar mat och de mår ju inte så bra av skabben. Samma gäller ju rävar.


Det är inte utan att man längtar efter våren och barmark när man ser detta.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards