Alla inlägg den 10 september 2009

Av Frejda - 10 september 2009 22:25

  


Jag har sju äppleträd i min trädgård och nu börjar det bli dags att skörda. Förra året fick jag så mycket äpplen att jag inte hann med att ta bort all fallfrukt. Jag körde kärra efter kärra till skogs, men fick sedan problem med en ond arm, så jag kunde inte ta hand om de sista. De fick ligga kvar till rådjurens stora glädje. När snön kom såg jag spåren efter rådjuren och hur de krafsat fram äpplen för att äta. Det kunde jag bjuda på. Hellre äpplen än tulpaner.


I år kommer det inte så många äpplen, och många ser inte så kul ut. De har svarta prickar i skalet. Mina transparent blanche (de två jag fick) var alldeles röda i skalet, istället för den ljusgrönbleka färg de brukar ha. Men mina underbara Åkerö-äpplen ser finfina ut, om än något mindre än förra året. De är jättegoda bara att äta, för att inte tala om i äpplekaka. Jag brukar blanda riven mandelmassa med matlagningsgrädde, ägg och rivet citronskal som jag slår över äpplen i skivor i smord form och gräddar i 200 grader. Superenkelt och väldigt gott.


Bilden visar just mina Åkerö-äpplen, lätt regnfuktiga, i augusti. De har växt lite till i storlek nu.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards