Direktlänk till inlägg 26 april 2015

Hönshuset nästan färdigt för gäster

Av Frejda - 26 april 2015 09:15

Nu är nya hönshuset så gott som färdigt för inflytt. Jag hittade en - ja, vad kallas det för? - hängrännemojäng som jag kunde haka på hängrännan på ladan så att vattnet inte rinner direkt ner på taket. Troligen kommer jag att ställa dit en regntunna så kan jag hämta vatten där.


Det syns inte på bilden, men jag har klippt upp nätet in mot hönsgården och istället dragit ut det och satt fast på stugan. Framför luckan pallade jag upp med tegelstenar och lade dit en tillfällig platta, så att hönsen enkelt kan promenera ut i hönsgården. Där ska jag nog lägga en "brygga" av trä, men det kan komma sedan.


Inne i hönshuset har de fått sittpinnar. Jag har läst någonstans att de inte ska ha kantiga sittpinnar (typ reglar) och helst så ska de vara lite ojämna i formen så att de inte får ont i fötterna (variation i form är bra). I ladan finns allsköns material sedan långt, långt tillbaka och där hittade jag en lång stör som jag kapade. Den har ingen bark kvar och är lite lagom ojämn. Tjockleken varierar så nu får de själva välja var de sitter bekvämast.


Ikea-hyllan, som ska tjänstgöra som reden, har jag här tippat omkull och limmat på en frontbräda, så att det blir ett stopp utåt, men med en liten luftspalt nedtill så att jag kan få ut allt skräp när jag ska städa. Hyllan är mörk och jag hoppas att de ska tycka det är mysigt. Brädan ligger i press nu med hjälp av två tegelstenar.


Idag ska jag försöka få tag på någon platta, plåt, gummimatta, eller dylikt, som jag kan lägga under sittpinnarna. Sedan ska det bara bäddas med halm och hö så att de får det mysigt. Kanske behöver de en gardin också i fönstret. Hoppas de ska trivas.


Idag är det dags för min egen stuga att förberedas. Den ska städas ur rejält och tvättade textilier ska komma på plats. Jag ska nog också elda en brasa så att kaminen kommer igång. Dasset behöver förstås också städas ur. Jag tittade in en kortis där igår och det verkar inte som om någon mus levt loppan där i vinter - så som det var förra vintern.


Solen skiner och det är skönt att få jobba med händerna och tömma huvudet. Jag behöver det.

 
 
Ingen bild

Kap Horn

27 april 2015 07:07

Hej Frejda

Fiffig lösning med hängrännan tycker jag:-)!
Och visst måste det vara bättre med ojämna sittpinnar, då är det som i naturen där hönsen sitter på trädgrenar. Jag såg det i Indonesien där hönsen flög upp i "sitt" övernattningsträd varje kväll.

Snart är det valborg och flyttning.

Synd bara att Mini inte kunde flytta med ut än en gång.

Kap Horn

PS Tänkte på dig när jag passerade Tysslinge på väg från Sälen ner till Västervik

 
Ingen bild

Frejda

3 maj 2015 09:17

Kap Horn - ja, nu har vi flyttat ut och hönsen installerar sig så sakteliga. De har inte fattat finessen med vare sig sittpinnar eller reden än men resten är de nöjda med och det kommer ett ägg då och då :-)

 
Carina Knutas

Carina Knutas

21 maj 2015 19:52

Säg inte att du har byggt hönshuset själv, för då smäller jag av!! Så himla fiffigt med IKEA-hyllan. Snacka om att ha fantasi. Ha ha ha! Trivs de inte i det hönshuset måste de vara väldigt bortskämda. 😉

http://carinashealingrum.se

 
Ingen bild

Frejda

21 maj 2015 20:05

Carina - nej, så snickarkunnig är jag inte. Det är bara inredningen jag ordnar med. :-) Huset är egentligen en lekstuga som ett snickeri norr om Gävle byggt åt mig. Jag bad dem om några anpassningar så att det skulle fungera som hönshus och det fixade de. Lång väg att hämta, men det blev precis så bra som jag tänkt mig. Hönsen gillar hönshuset men sittpinnarna är de inte intresserade av. De gillar att kurs ihop sig i en stor hög i höet istället. :-) IKEA-hyllan kan jag inte ta åt mig äran för. Det var ett tips jag hittade på Internet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards