Alla inlägg under januari 2013

Av Frejda - 26 januari 2013 11:27


Vid senaste besöket hos hönsen bjöd jag på bröd och äpple. Det var populärt som man kan se i den här lilla filmen. Även hönskompisarna på andra sidan gallret fick smaka bröd.


Det är nog ruggning som gör att Frejas frisyr är en katastrof och Tor har nu också fått pinnig frisyr. Till och med Lokes tjusiga kalufs ser lite ankommen ut bak i nacken, om än inte så mycket som Frejas och Tors.



Loke har nu förvärvat namnet Toke-Loke efter att lillsyrran hittade honom ute i buren i mörkret när hon skulle stänga för höns och ankor. Han spanande efter spännande action i mörkret och kylan, men hittade nog inte så mycket sällskap därute. De andra värmde sig istället, klokt nog, under värmelampan.

Av Frejda - 20 januari 2013 12:02


Får jag presentera: arborist Sam Casco, to the rescue. Fem döda almar och en hysteriskt hög tall har oroat mig ett tag. De står väldigt illa på tomtgränsen till grannen och mellan mitt dass och jordkällaren. Inte något jag ville be mina snälla grannar om hjälp med att fälla, helt enkelt för att det inte går att fälla åt något håll utan att träden förstör något. De behövdes tas ner bit för bit.



Här på väg upp. Sam är en klättrande arborist, vilket innebär att han klättrar upp i trädtopparna och tar ned träden bit för bit med såg och motorsåg.



Linan som ligger som en ögla runt trädet använder han för att ta spjärn mot när han steg för steg tar sig uppåt. Speciella "stolpskor", med vassa piggar som han trycker in i trädet ger mer fäste på vägen upp.



Han förankrade sig till slut med en lång lina högt uppe i ett av träden så att han hade ytterligare en fast punkt som höll honom. 



Ja, här är han nästan ända uppe i toppen. Ser ni honom?



Motorsågen framme och delar av trädet börjar komma ner.



Lite mera närbild. Det var ruskigt kallt den här dagen. Innan solen kom upp var det -22. Under dagen höll sig temperaturen runt -15. Men det var vackert med solen och snön. Synd att jag är en sådan fryslort.



Det blir inte så snyggt på marken, men det tar jag hand om framme i vår. Huvudsaken är att veden hamnar på min sida om tomtgränsen.


De träd som står närmast dasset och planket fick vi vänta med lite grand. Där behöver han hjälp av en kollega för att fira ner grenar så att de inte hamnar där de gör skada.  

Av Frejda - 6 januari 2013 23:22


Förra våren satte jag frön från en passionsfrukt. De har nu växt upp till krukväxter. Jag vet inte hur stora de kommer att bli till slut.


Häromdagen skuggade sig min passionsfrukt mot vardagsrumsväggen i solskenet. Vackert och fridfullt.



Jag har hälsat på i torpet. Där hängde snön som draperier från taken och droppade.



Trädgården hade haft besök av rådjur och kanske någon älg. De hade letat efter äpplen under snön, som var rejält uppsparkad. Bra. Då fick de något gott att äta och jag slipper plocka skrumpna äpplen från gräsmattan i vår.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards