Alla inlägg den 24 september 2009

Av Frejda - 24 september 2009 12:40

  


Nu blommar höstfloxen som mest och denna rosa variant livar upp en mörk kant av trädgården. På samma ställe har jag även vita flox som riktigt lyser även i mörkret.


Jag fick några plantor från kusin Ingela förra året och dessa placerade jag ut lite här och var i trädgården och de verkar ha tagit sig allihop. Och rådjuren har inte hittat dem än. De brukar ju annars vara förtjusta i att tugga i sig de fina blommorna. Jag har ännu inte mycket till organiserade rabatter, så de får bo där jag tycker det finns ett hål att fylla.


Nästa sommar har jag däremot planer på att utöka odlingen med lite blommor, örter, humle och annat (om jag kan få bukt med ogräset). Jag fick ett tips för plantering på ogräsigenväxt mark. Först plöjer man upp och fräser jorden. Sedan skapar man bäddar där blommorna ska vara, som man täcker med dagstidningar. Dessa vattnar man på och sedan lägger man på ny jord ovanpå dem där man sår frön eller sätter plantor. Då hinner inte ogräset upp innan blommorna tar över.


Så nu sparar jag dagstidningar till annat än att elda i spisen med. Det blir bra att använda Dagens Industri till detta, för de brinner, av någon anledning, inte så bra.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards