Alla inlägg under november 2010

Av Frejda - 20 november 2010 20:51


Chokladpaprikorna mognar i fönstret i lägenheten och häromdagen skördade jag en av dem. De blir inte stora och de är ganska tunna i skalet, men de är sanslöst vackra med den svart-lila blanka ytan.


Smaken är inte mustig, som färgen kan förleda en att tro, utan nästan syrlig. De smakar inte paprika direkt, men de är mina egna och det är jättekul.



Och det finns hopp om fortsättning för en av plantorna blommar vackert. Ska bli spännande att följa dessa blommors utveckling. Någon av plantorna ska bli gul (eller röd) så vi får väl se vad som händer.

Av Frejda - 13 november 2010 19:30


De sista skördade tomaterna (och lite chilli i skålen). Bilden tog jag innan jag flyttade hem från torpet. Just nu ser de lite skrynkligare ut. 


Men det gör ingenting för en del ska jag ta frön från (speciellt de små orangea körsbärstomaterna för de är sååå söta och goda) och en del ska jag ändå torka och lägga in i olja med lite vitlök och rosmarin. Mums.


Någon dag ska jag ta och gå igenom de frön jag har kvar. Kanske blir nästa års fröinköp mindre än årets? Kanske ...

Av Frejda - 7 november 2010 19:19


Mycket sent sådde jag en påse blandade ringblommor. Alla hann inte växa upp men några blommade runt jordärtskockan, där jag sått dem, när jag flyttade från torpet. Detta är en av dem - enkel, gul och väldigt söt, tycker jag.


Det grå i förgrunden är malörten som sitter alldeles intill. Silvrigt vacker och bitter i smaken.


Och den där jordärtskockan ska jag nog besöka framme i februari-mars. Då kan man nog skörda lite och göra en mumsig soppa.


Idag var jag ute en mycket kort sväng till torpet. Jag behövde hämta lite ved till min öppna spis i stan. Det var kallt - både ute och inne. Jag tog en tur i odlingen och tittade till torpstugan. Det var som om tiden stod stilla i kylan.

Av Frejda - 5 november 2010 11:09


Jag hade fyra paprikaplantor som fick flytta med till stan och som nu bor inomhus på fönsterbrädan. Det finns ganska stora paprikor på dem och jag följer nyfiket om de växer eller börjar få den färg de ska ha. En ska bli gul och tre ska bli chokladbruna.


Kanske vill de inte riktigt mogna inomhus, men den som lever får se. Jag hoppas i alla fall att plantorna överlever så att de kan få växa till sig i växthuset nästa sommar igen.



Två av tre kissar är nu acklimatiserade i lägenheten. Lilla Lo (till vänster i bild) ylar fortfarande varje natt över att hon vill gå ut. Kommer fram till sängen, krafsar på sängkanten, hoppar upp i sängen och trampar runt och jamar djupt och låååångt. Så man kan väl säga att jag inte har så god nattsömn.


Hon betedde sig precis så förra året också och det tog väl säkert en månad innan hon slutade och återgick till normalbeteende.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards