Alla inlägg under mars 2012

Av Frejda - 31 mars 2012 12:09


När jag var i torpet 28 februari stod den lilla muren upp. När jag kom dit 24 mars låg den ner, som om något puttat på den, och så kanske det är. Ett rådjur eller en älg?


Men ingen skada skedd. Jag lyfte bort stenarna. De ska ju ändå bort när jag gräver upp området bakom den lilla muren och gör en stor rabatt av den lilla rabatten, liljekullen och tulpanträdet.


På trädgårdskursen har vi fått perennlistor: "måste-ha", för skugga, för soligt och torrt, marktäckande för soligt och torrt, marktäckande för sol/halvskugga och vintergröna växter för skugga.


Jag har ett skuggigt hörn bakom ena ladugaveln. Enligt listan skulle t.ex. följande kunna trivas där: jätterams, jättedaggkåpa, julros, vissa nävor, akleja, ormöga och en mängd andra som jag inte vet hur de ser ut. Växter på listan som jag redan har där är plymspirea, funkia, astilbe och blåsippa.

Av Frejda - 31 mars 2012 11:52


När Mini började kliva över prasslande plastpåsar, rootrainers och krukor för att komma upp i fönstret var det inte mycket annat att göra än att bereda henne en lite väg fram till fönsterbrädan och en plats där hon kan ligga och spana. Hon verkar tycka om solen, precis som matte.


På trädgårdskursen i onsdags började vi rita in det vi vill sätta på olika ställen. Jag funderade bland annat på carporten. Längs med ena sidan fanns förut en förskräckligt ful granhäck som jag tog bort för ett par år sedan. Sedan dess har där varit tomt, för jag har inte kunnat bestämma mig för vad som passar. Antingen buskar eller något som klättrar, men inget som spretar in och repar bilen.


På ena kortsidan växer en kaprifol, i behov av uppsnyggning. Nu tänkte jag att det bästa kanske är att fortsätta på kaprifoltemat och köra det på långsidan också. Och framför blir det nog en radda med limegrön daggkåpa så att det blir lite fyllnad i botten. Då får jag väldoftande blommor på försommaren och framåt sensommar och höst har jag fina bär på kaprifolen. Och så får daggkåpan bilda frodig bas. Hoppas bara den trivs där nu.

Av Frejda - 28 mars 2012 22:25


Årets potatissort blev Minerva. Jag tror inte jag provat den förut, så jag hoppas den är god.



Förra året satte jag alldeles för mycket potatis. Jag vill ju egentligen bara ha färskpotatis under sommaren. Jag tror jag har samma antal kilo sättpotatis i år (3 kilo), men de är större så det blir färre plantor. Vi får väl se om jag står där i höstregnet och svär i år igen, när jag måste gräva upp potatis ur tung lerjord och inte har plats att förvara den.

Av Frejda - 25 mars 2012 20:32


Mina paprika- och chilliplantor som nästan gick till de sälla jaktmarkerna förut, blommar nu och har börjat sätta frukt. Här är en liten en på gång.



Och här är en riktigt stor en, tre cm lång, men jag vet inte om det är chilli eller paprika. Det lär märkas.



Idag har jag planterat om en del småttingar i rootrainers. Tomater, gurka, kronärtskocka och, här på bilden, sparris. Det blev väldigt många sparrisplantor så en del får bo i vanliga krukor.

Av Frejda - 24 mars 2012 16:38


Idag kunde jag inte låta bli att hälsa på torpet. Vädret var underbart och jag strosade runt i trädgården och njöt av att se att vårblommorna. Vid dörren in till torpet växte det blåsippor.



Alldeles intill låg ett skal efter en snäcka. Undrar om det är tomt eller om det bor någon därinne?



Framför stugan satt en ensam vit krokus. Jag hoppas den får sällskap snart. Jag har satt många krokusar där - vita, gula, lila ...



Vid jordgubbslandet satt en tussilago och lyste som en liten sol. De är fina nu, men ett riktigt trist ogräs framme i sommar.



Snödroppar växte i massor under äppleträdet.



Och så har scillan börjat blomma lite försiktigt. Jag slår vad om att nästa helg har jag ett blått hav av scilla i trädgården, om det varma vädret håller i sig.

Av Frejda - 20 mars 2012 12:18


Inte ens två centimeter höga är de, och tunna som trådar, men visst ser man att det är sparrisar som kommer där i sålådan.


Nu får jag försöka vårda dessa små raringar så att de kan växa sig stora. Då kanske jag kan smaska i mig egen sparris om tre eller fyra år. Lång väg dit och mycket tok som kan inträffa, men om man aldrig vågar testa så kan man ju inte heller få någon utdelning.


Det är som att inte sätta träd för att det tar så lång tid innan de växer upp.

Av Frejda - 15 mars 2012 20:01


Bifftomaten Big Boy har skjutit i höjden - alldeles för snabbt och alldeles för rangligt. Antagligen är ljuset fortfarande lite för dåligt och då söker sig de små groddarna mot det ljus som finns.

Nu får jag fundera på hur i hela friden jag ska kunna plantera om de små utan att bryta av dem.



Slanggurkorna är det samma sak med, men de är lite kraftigare. Borstnejlikorna visar också små groddar och det dröjer nog inte länge förrän det är grönt i sålådorna.


Roligt att de växer, men de kanske kunde ta det liiiite lugnare.

Av Frejda - 14 mars 2012 22:20


För ett år sedan knäade växthuset i snön och hängrännan hade ramlat ner på grund av snön som rasat från taket. I höstas tog jag ner hängrännan för säkerhets skull, men den här vintern har ju inte liknat förra vintern på något sätt.



Så här såg odlingen ut. I år är det barmark och hopp om tidig vår.



Vattentunnorna hade tjocka lock av is. Jag är ingen vän av vinter så jag är glad att mars 2012 ser annorlunda ut.


Ikväll har jag varit på trädgårdsplaneringskurs igen. Ritandet fortsätter och idag fick vi lite personlig rådgivning om sådant vi funderar på. Jag har ju en del projekt, men jag valde ut mitt "fulhörn" i trädgården.


Det är hörnet där jag tog ner en gigantisk gran för ett par år sedan, stubben är täckt med jord och en desperatrabatt med höstastrar. I hörnet finns en hög med sten som inte går att flytta på och ena päronträdet fick sig en smäll när granen föll, så det ser lite underligt ut i formen. Min gamla pump står fint där och skulle vara riktigt dekorativ om det inte vore för den stora, kycklinggula pumpautomaten. Och till råga på allt så har grannen röjt som en tok på sin tomt, vilket gör att han har full insyn i trädgården där - inte så bra med tanke på att det är där jag vill fixa till min utedusch.


Lösningen blir att utöka asterrabatten rejält till en buskodling. Astrarna får flytta någon annanstans. Buskarna kan vara av olika sort som blommar vid olika tider och där behövs nog flera stycken. De ska vara snabbväxande och gärna bli 2-3 meter höga, så skapar de insynsskydd förutom att göra hörnet lite lummigare och färggladare.


Jag funderar också på stenhögen. Den kanske kan bli ett stenparti med lite fina växter.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards