Direktlänk till inlägg 19 april 2015

Välkommen Hilda och Helga

Av Frejda - 19 april 2015 20:20

Hilda och Helga har flyttat in. Helga är den pärlgrå och Hilda är den spättade (den med fläckarna). Så söta.


På valborgsmässoaftonen flyttar vi alla till torpet. Då ska de få bo i det nya hönshuset, som jag nu håller på och inreder. Det kanske inte ser ut så, men det står stadigt. Jag ska bygga på med fler lekablock så att grunden ser lite prydligare ut. Men det kan jag ta när de flyttat hit.


Tyvärr är inte Tyra och gamla Siv med tillbaka. De har sorgligt nog lämnat oss. Tor är nu den äldsta familjemedlemmen i hönsgården. Han blir hela fem år till sommaren. Med sig har han de nya hönorna Sigrid, Astrid, Hilda och Helga.


Jag ska öppna upp nätet mot nya hönshuset och näta in det hela så att de kan komma ut ur den lilla hönsluckan och in i hönsgården. Det gamla hönshuset ska lyftas ut och säljas. Passar bra för en tupp och typ tre hönor, om någon är intresserad. De ska också få en stor hög med sand att sandbada i och någon typ av tak över delar av hönsgården så att de kan ta skydd från regn utan att gå in i hönshuset.



Inne i hönshuset har jag lagt in en matta och spikat lister så att den sitter fast. Det kommer att göra det lättare att städa ut.


Jag monterade en IKEA-hylla också, som ska bli reden. Frampå ska jag sätta fast en bräda så att inte hö, höns och ägg ramlar ut - eller kycklingar för den delen. Jag ska palla upp den på ett par tegelstenar eftersom golvet ska täckas av ett tjockt lager halm.


Idag sken solen fint och det var skönt att få jobba med händerna. Det behövde jag.

 
 
Ingen bild

karin

19 april 2015 21:52

Så spännande med dina nya hönor. Dom är verkligen söta. är dom lika tama som dina tidigar? Med det nya huset blir det kanske ännu fler hönor. Med den svarta tuppen kommer eventuella kycklingar att bli randiga eller hur? Lycka till med dem.

 
mollesnutten

mollesnutten

20 april 2015 05:01

Vilket lyxhus dom får, så nu är det vår när ni flyttat in.

http://mollesnutten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Frejda

20 april 2015 06:57

Karin - vem vet, de kanske blir rutiga? Jag vet inte hur tama jag kommer att få dem än, men jag hoppas de är lika sällskapliga som det gamla gänget. Tor får väl visa dem. :-)

Mollesnutten - Ja, nu är det vår. Grannarna tycker att jag är ett vårtecken när jag flyttar ut. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards