Alla inlägg under juli 2012

Av Frejda - 30 juli 2012 21:53


Mina rudbeckior är på gång nu. De ska bli rosa. Och kanske att några blir vita.



Just nu är de taggiga i formen. De fina kjolarna kommer senare.



I år kommer det massor med rudbeckior så min lilla satsning börjar löna sig. Har sått massor i ett par-tre år nu. Och fler ska det bli.

Av Frejda - 29 juli 2012 21:28


Jag har gjort en skogstur occh plockat lite kantareller. De finns lite varstans i år. Idag satt jag i solen och rensade dem. Underbart.



Dagens projekt: när vi tog ner den stora granen för några år sedan blev det en stubbe kvar som jag täckte med jord och planterade blommor på. Nu har ogräset tagit över och jag skulle vilja ha något buskliknande där istället. På sikt tänker jag mig flera buskar på rad - lite olika sorter. De kan få bli lite insynsskydd mot grannen som är glad i sin röjsåg och röjer så att det är full insyn i min trädgård.



Idag drog jag bort allt ogräs och tog tillvara på de blommor och lökar som sitter där. Sedan grävde jag ner en nyinköpt smällspirea som jag hoppas kommer att trivas där. Jag hittade en bild på internet som visar hur den ser ut när den blommar:


 

Av Frejda - 28 juli 2012 23:46

 


Idag stack jag mig på en igelkott. Jag skulle lyfta undan en svart plastpåse i ladan och aj, vad jag stack mig. När jag lyfte på påsen så hittade jag den här lilla raringen. Jag försökte mata honom med bröd, men han var mest rädd och rullade ihop sig till en boll, eller försökte krypa in under frysen. 


Jag tror det är ungen till den gamla igelkotten som hållit mig sällskap några år, men som jag hittade överkörd för ett par veckor sedan. Jag hoppas den här klarar sig bättre.



Nu blommar krassen. Jag blir lika glad varje år när dessa färgglada blommor lyser upp. I år har jag inte bara den vanliga blandningen med orange och gula blommor, utan även några som är mer ljusgula och rosa. Fint, tycker jag.



I hönsgården går livet sin gilla gång. Lilla Pip tas om hand av sina två mammor. De delar bra på jobbet. Här tar Freja en paus på sittpinnen medan Siv krafsar i marken och visar Lilla Pip vad man kan picka i sig. Tor övervakar det hela med stort tålamod och har koll på läget i och utanför hönsgården.


På djurfronten har jag varit i oönskad närkontakt med en fästing som gav mig borrelia. Jag har den karakteristiska röda ringen på huden, men mår för övrigt bra och nu har jag fått penicillin, så det ska väl lösa sig. Otäcka små djur är de, i alla fall. Vad gör de för nytta egentligen?

Av Frejda - 27 juli 2012 07:30


De ligger tätt tillsammans, Freja och Siv, den ena med vingen över den andras vinge, och ibland kikar där fram ett gult litet nyfiket huvud mellan dem eller bakom dem. Det är nog varmt och skönt därunder för Lilla Pip.


Igår gav jag mig ut i skogen och plockade ett par liter kantareller. Jag fick också blåbär från mor, och en del plantor: en näva med blå blommor, citrontimjan och fler jättedaggkåpa till mitt projekt vid carporten där den ska få vara kompis med min kaprifol.


Så idag blir det nog till att plantera, för jag har också fått jättevallmo och vårkrage från grannen. Och så har jag ju den där rödbladiga smällspirean som jag ska sätta. Måtte det fina vädret fortsätta.

Av Frejda - 26 juli 2012 20:00


I årets planering ska jag ta hjälp av en grävare för att gräva ut för en plattläggning. Plattorna har jag fått från snälla vänner. Planen är att jag om ett par år eller så ska bygga ett växthus på denna plattplatta. När jag får råd.


Tills detta inträffar kommer plattan helt enkelt att få vara en uteplats.


Men häromdagen, när jag och grannen besökte en trädgård som var med i "Tusen trädgårdar", så hittade jag två begagnade, turkosa, gamla trästolar som jag tänker kan passa bra som inredning i växthuset. Det gäller att passa på, så jag handlade. 70 kronor kostade de tillsammans.



Jag hittade också en fin låda som jag köpte. Man behöver väl alltid en låda, eller hur?

Av Frejda - 25 juli 2012 13:00


Jag bedriver en ständig kamp mot liljebaggarna, för jag vill gärna se mina liljor blomma. De är på gång nu.


Men liljebaggarna har jobbat på bra och bladen är delvis borta och en del är fulla av klet.



Detta är deras äckliga avkomma som tuggar i sig bladen så fort de orkar. Inte så kul att ta i, så jag försöker nypa hela eller halva bladet och mosar dem sedan mellan två tegelstenar.


Någon som vet vad man kan göra annars? Jag har provat att spreja med vitlöksvatten, men det verkar inte fungera.

Av Frejda - 24 juli 2012 19:53


Förra året tittade jag på Sommar med Ernst och blev förtjust i humlestörarna som han satte upp framför huset. De var flera stycken, svartmålade, höga med klängande humle.


Jag har bara en, men nu sitter den där vid pergolan. Jag planterade en humleplanta som idag ser lite trött ut. Jag vet inte om den klarar sig, men jag får väl sätta dit fler.



Mitt första försök med att ta sticklingar av pelargoner lyckades. Två av dem blommar till och med, med vackra knallröda blommor.


Jag tog bitar av stjälken, ca 6-8 cm långa med några blad upptill. Jag satte dem sedan i ytterkanten på en kruka. Då får de tydligen mest syre och kan utveckla rötter lättare. Nu har jag planterat om dem i egna krukor.


Några av dem fick väldigt röda blad. Någon sa att det kan bero på att de fått för mycket sol. Jag undrar jag. Denna sommar kan ju inte direkt skryta med sol.

Av Frejda - 23 juli 2012 22:59


Är man supersöt så blir man lätt bortskämd. Lilla Pip blev dessutom utan syskon - det andra ägget var inte befruktat - så med två angelägna och beskyddande mammor har man många vingar att gömma sig under.



Jag var lite orolig för att Lilla Pip inte drack vatten, men nu så går det finfint. Här har han tagit en klunk och lutar huvudet bakåt för att svälja - precis som man ska. Jag har blandat specialfoder av hönsfoder och undulatfröblandning, men idag smackade Pip i sig hela majskorn så det går tydligen bra att äta det mesta. Det är stora bitar äggula som sväljs ner om morgnarna.



Matskålar ska man tydligen stå i och äta ur, även om de är mycket små.


Siv och Freja solade sig igår då vädret var så fint. De låg tätt tillsammans på nytt hö och då och då tittade det upp ett gult litet huvud mellan dem. Lilla Pip hade fint skydd under deras vingar. Tor vakar tålmodigt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards