Alla inlägg den 26 september 2009

Av Frejda - 26 september 2009 21:10

  


Ja, man kan inte annat än skratta. Min experimentodling blev årets odlingsfiasko. Den halmodlade potatisen (King Edward) levererade färre potatisar än jag satte när jag väl rensat bort dem som maskarna ätit hål i. De var dessutom små och få.


Vad det beror på vet jag inte. Jag visste redan från början att skörden i den här typen av odling ofta blir lite mindre än den skörd som kommer från vanlig jordplanterad potatis. Det som lockade var att bara lägga potatisen på marken, täcka den med halm och sedan kunna lyfta på halmen och slippa gräva när man ska skörda. Urenkelt. Men fiasko, som sagt.


Nåja, jag tog hand om den potatis som blev. De allra minsta har jag ikväll blandat i en ugnsfast form med morotsbitar, färsk rosmarin och färsk oregano, citronolivolja, peppar och salt. Detta körde jag i ugnen och åt med färska, söta tomater från växthuset, en bit stekt kött och så den där mumsiga creme fraichen som är smaksatt med tomat och saffran. Underbart gott.


Nästa år ska jag odla potatis på vanligt sätt, men istället för att kupa på den ska jag lägga halm på jorden. Då kommer inget ogräs upp. De potatisarna blev hur fina som helst i år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards