Alla inlägg den 16 september 2009

Av Frejda - 16 september 2009 22:55

  


Mitt lilla torp har ju några år på nacken, närmare bestämt 217 år. I skrymslen och vrår hittar jag gamla saker och verktyg. Jag har bland annat en gammal arbetsbänk i ladan som jag tror måste vara original från soldattorpstiden. Den är otroligt charmig, sned och vind som den är.


På bilden syns en äppleplockare som jag hittade - även den i ladan. Den är fantastiskt användbar. Med det långa skaftet når jag högt upp i träden. Den vågformade ståltråden gör att man får grepp om frukten och sedan ramlar de så fint ner i påsen. Den är nog inte över 200 år gammal, men det syns att någon har knåpat ihop den för hand, och det för ganska länge sedan. I helgen ska jag prova att plocka krikon med äppleplockaren. De är så stora och fina i år, så det borde gå bra.


Jag har också något slags beskärningsverktyg, också på en lång trästång. Det har jag inte provat än.


Nu märks det att det börjar bli höst. Himlen är fantastisk - både på dagen och på natten. På eftermiddagen idag var himlen dramatisk till tusen i åskgrått och rosa-guldfärgade moln. Och när jag ikväll varit över till Thea och hennes syster Tina, som är på besök från Tyskland, med lite hembakad äpplekaka med glass, och vandrade hem i mörkret - då var himlen överväldigande stjärnklar. Det är så himla vackert. Och den såg säkert lika fin ut på den tiden soldat Stolt bodde här.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards