Alla inlägg under maj 2015

Av Frejda - 23 maj 2015 13:23

Jag har ett litet strutbräkenprojekt i trädgården. En grupp plantor som förökar sig från år till år. De får kämpa hårt mot vallörten som vill ta över, men jag hjälper dem lite på den fronten.


Nu ser de ut som en liten skog gröna utomjordingar. Snart kommer de att se ut som en liten skog gröna glasstrutar.


I torsdags var vädret kalasfint och jag hade tid att ägna mig åt odlingen. Jag kom äntligen en bit på väg. Sex av nio pallkragar har nu rensats på ogräs, grävts igenom och fått gödseltillskott. I två av pallkragarna bor nu årets potatis - Rocky och Minerva - under fiberdukar.



Hönsen har funnit sig tillrätta. Här undersöker de hallonhäcken. Just den här kvällen ville de INTE gå och lägga sig.

Av Frejda - 3 maj 2015 12:45

Den 2 maj hade jag arbetsdag i torpet och jag fick god hjälp av mamma och pappa, syster Inger med sambo Thomas, syster Kristin med sönerna Oscar, Emil och Lukas. Precis som förra året fick jag massor med hjälp med saker som är svåra att göra själv och en del som jag inte skulle hunnit med annars.


  

Så här såg stockarna ut mot vägen ut innan Kristin och mamma tog sig an dem med färg och lasyr.


Och så här tjusiga blev de. Tanken är att jag ska hänga upp ett par fina blommor där.


Thomas hjälpte mig sätta upp en lampa på ladan med skymningsrelä och rörelsevakt, så i höst kan jag gå på dass om kvällarna utan ficklampa.


Pappa, Thomas och Oscar hjälpte till att montera den nya paviljongen som fick ersätta den gamla som blåste sönder i höstas.



Vid växthuset har jag nu en extra hängränna för att samla upp regnvatten att vattna med och så en liten spaljé där jag har tänkt ställa en del tomatplantor i krukor eller hinkar. Pappa, Thomas och Oscar hjälpte till med det.


Inger stod för kökstjänsten och Lukas och Emil hjälpte till med diverse, bland annat att bära in kluven ved i vedboden och ta ut trädgårdsmöblerna ur ladan. Hönsgården har nu fått stöd i taket så att nättaket inte hänger ned som en hängmatta och Kristin oljade in diverse utemöbler och uteduschens ställning.


Vi började med fika och avrundade med grillat. Jag tror att alla hade det trevligt och jag är så himla tacksam över att få den här hjälpen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards