Direktlänk till inlägg 14 september 2009

Krikon

Av Frejda - 14 september 2009 20:06

  


Mitt krikonträd dignar av små plommonliknande frukter i år. Jag brukar göra krikonmarmelad med kanel i och sälja på Tysslingedagen - en lokal kultur-, konst- och hantverksrunda som genomförs varje år på Kristi himmelsfärdsdagen. Krikonmarmeladen smakar mums på vilken ostbricka som helst.


Krikon är en underart till plommon och jag har hört att de är den enda riktigt ursprungliga frukten i Sverige eftersom alla andra fruktträd gick åt under någon extra kall vargavinter för länge sedan. Andra fruktträd har nu ett importerat ursprung, men krikonen har alltid funnits här. Jag vet inte om det är sant.


De är ganska svåra att kärna ur, för kärnan sitter ofta ganska fast i fruktköttet, så man får ha lite tålamod. Grenarna är taggiga och trädet växer som en häxkvast rakt upp. När det kommer frukt på dem tyngs grenarna ner lite grand. Krikonen sprider sig ofantligt lätt i min trädgård. Under det stora krikonträdet växer mängder med rotskott i olika storlekar och jag har åtminstone två rätt stora krikonträd som slagit rot i hallonlandet. Moderplantans barnaskara är stor. Jag delar gärna med mig om någon vill ha.

 
 
Ingen bild

Lillsyrran

14 september 2009 21:25

ÅÅHHH!! Vi vill ha krikon! Snälla? Vi har till och med grävt ett hål i fruktträdgården sen ett år tillbaka för att vi skulle köpa krikon, men så blev det så fruktansvärt dyrt på handelsträdgården så vi fick bara med några äpple- och körsbärsträd med hem...Är det inte hutlöst dyrt att köpa fruktträd?! Vi tar gärna krikon om vi får.
Angående squash så kanske vi träffas hos syster nr 3 som fyller år i morgon tisdag? Det löser sig på nåt sätt. Ha det gott!

 
Ingen bild

Frejda

15 september 2009 13:14

Kom förbi så gräver vi upp ett träd i vald storlek. :-)

Om jag kommer ihåg ska jag ta med en gigantsquash till syster I idag. Vi ses!

 
Ingen bild

Björn H

16 september 2009 14:13

Verkar inte vara svemska från början:
http://en.wikipedia.org/wiki/Damson

Men de kan mycket väl vara den enda överlevande efter någon hård forntida vinter i alla fall.

 
Ingen bild

Carina

16 september 2009 19:02

Går de att äta som de är eller måste man göra nåt med dem?

 
Ingen bild

Frejda

16 september 2009 23:19

Björn - nej, det är inte säkert att de från början är svenska men de kan nog, om historien jag hört är sann, vara de enda överlevarna. Vem vet, det kanske var vikingarna som hämtade hem dem till Norden under någon resa. Men så vet jag inte heller om historien är sann.

Carina - man kan äta dem som de är, men då ska man vänta tills de är riktigt mogna, för annars är de rätt sura. Men de blir underbara som marmelad. :-)

 
Ingen bild

Diana

21 juni 2010 16:40

jag tar gärna en planta =) om jag får.. vill så gärna ha massa fruktträd i trädgården, men tror inte man får plantera hej vilt på en hyresrätt.. men när man flytta nästa gång så kanske.

 
Ingen bild

Frejda

21 juni 2010 21:02

Diana - De brukar ju kunna vara lite kinkiga med hyresrätter, men säg till när du flyttar så ordnar vi ett krikonträd. :-)

 
Ingen bild

Brädhögen

11 juni 2011 13:23

Hejsan!
Googlade och hittade ditt krikoninlägg! Bor i ett hus från 1905 i Degerfors, och skulle väldans gärna vilja prova ett krikonträd...Betalar gärna en slant, eller byter mot någon trädgårdsväxt???
Med vänliga hälsningar
Stina Borjo
Kanada (!)
Degerfors

Frejda

11 juni 2011 13:28

Brädhögen/Stina - Du är hjärtligt välkommen att hämta ett träd, om du vill. Jag har skott av varierande storlek och de är alldeles gratis. :-)

Men det är klart - om du har någon annan planta från din trädgård att dela med dig av (blomma eller annat) så tar jag gärna en. Det är så jag bygger min trädgård för det mesta. Du kan väl maila mig på ca.asplund@hotmail.com så kan vi bestämma en dag som passar och så kan du få en vägbeskrivning.

 
Ingen bild

Brädhögen

11 juni 2011 13:39

Jag har trädgårdiris i mängder, någon slags mynta som sprider sig lätt, nejlikroten tål att delas mera och i gruset har jag trevliga gula och orange anemoner/vallmo (?) samt violer, dessa senare självsrider sig också, till min stora glädje.

Frejda

11 juni 2011 21:58

Brädgården - Iris är superfina (jag har vita, men skulle vilja ha blå och andra färger om det finns). Mynta har jag själv i mängd, men nejlikrot är lite intressant och det är också de gula och orangea anemonerna/vallmorna. Violerna - är de väldigt små eller lite större månntro? Ska vi byra lite mot krikonträd? :-)

 
Ingen bild

Brädhögen

12 juni 2011 22:23

Violerna är rätt små, men de varierar lite i storlek. De är väldigt gulliga och trivs precis överallt där de får stå solitärt.
Jag får höra av mig när jag ska över Kilsbergen nästa gång. Det är säkert inga problem att hitta. Jag har varit en del i trakterna. Bodde i Fjugesta i 30 år och har varit vid Tysslingen en del.
Är du på torpet både vardagar och helger?

Frejda

12 juni 2011 22:48

Brädhögen - Ja, jag bor här om sommarhalvåret. Jobbar om dagarna förstås, men snart är det semester. Har en liten resa planerad, men det är bara du hör av dig så hittar vi en dag som passar. Då kanske jag får bjuda på en kopp kaffe också. :-)

 
Ingen bild

sandra

8 september 2013 12:46

Hej! Kan man plantera krikonkärna/fröet? Hur gör man i så fall på bästa sätt för att få det att gro? Ska krukan stå inne eller ute? Ska man låta torka kärnan ett år innan man planterar det? (Som körsbär) eller är det bara att sätta ditrekt? Hur länge innan den börjar gro? Ngt annat tips att tänka på? :P Tack på förhand mvh sandra

Frejda

8 september 2013 17:37

Hej Sandra. Jag har aldrig tänkt på det eftersom mina träd skjuter mängder med rotskott så jag har så det räcker och blir över.

Jag gissar att du gör på samma sätt som du skulle göra om du hade en plommonkärna eller en aprikoskärna - det går säkert att googla på. Men jag tror också att det skulle ta förskräckligt lång tid att få till ett träd på det viset. Om du bor i närheten av Örebro kan du komma förbi och få med dig ett rotskott istället. :-

 
Ingen bild

sandra

9 september 2013 09:17

Ja kanske lite onödigt att plantera när det tar sådan tid!! Men tänkte mest se om det gick.. behöver inte ett helt träd :P har googlat på det men hittar inget om hur man gör när man planterar dem :O därför jag skrev i din blogg när den dök upp! Tack för att du svarade!! :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards