Direktlänk till inlägg 3 september 2009

Här vill jag vara

Av Frejda - 3 september 2009 20:35

Odlingen i september. Rättare sagt septembers första dag som var enormt varm och solig. Jag hade tänkt klippa gräset den dagen, men satte mig istället i trädgården och läste en bok i solen och bara njöt av sommarkänslan i början av hösten.


Odlingen är min lilla oas. Den är inte stor, men den räcker till mig. Där står mitt lilla växthus, som det inte finns ett likadant någonstans. Det väntar på färg, men lös färg är bortskrapad och träet är oljat. Därinne växer det så det knakar - gurka, tomater, cayennepeppar, paprika, physalis ... Och utanför växer solrosorna över taknocken snart. Mitt färgglada lilla vindspel blir jag glad av varje gång jag ser det.


Och så den lilla uteplatsen där jag kan sätta mig med en kopp kaffe eller ett glas vin och bara vara. Den är sned och vind, men nästan gratis. Det är bara plattorna och lite markduk som kostat mig pengar. Resten är gammalt, hämtat eller fått - sand, grus, tegelstenar, möbler.


Och så själva odlingen med pallkragar fulla med squash, morötter, lök, rödbetor, mangold, dill, sallad, rädisor. I landet potatis, ärtor, ännu mera lök och squash och jordgubbar. Och för att liva upp det hela så växer krassen färgglad över halva landet (den håller på att ta över ärtstödet) och pelargonerna tränger sig upp ur ett gammalt garderobsfönster från grannen som jag lagt på marken.


Solen silar sig ner genom träden i bakgrunden, tornseglarna svirrar runt i luften och allt är bara lugn och ro. Här vill jag vara.

 
 
Ingen bild

Inger

3 september 2009 21:51

Lyckliga du, som hittat ditt paradis på jorden :)

 
Ingen bild

Frejda

3 september 2009 22:36

Ja, jag känner mig väldigt nöjd med min lilla oas. :-)

 
Ingen bild

Carina

4 september 2009 18:02

Men åååhhh så fint! Vilken oas alltså. Där skulle jag också vilja vara. ;) Fast min trädgård är ganska fin den också. Men kära nån va mé grönsaker. Vad i herrans namn ska du göra med allt detta?
Här blåser det halv storm så en av mina enorma balkonglådor blåste ner...rakt på kärleksörten och höstfloxen. :( De klarade sig tack och lov ganska hyfsat.

 
Catharina

Catharina

4 september 2009 18:13

Så mysigt det ser ut.Vad mycket grönsaker du har.Önskar dig en trevlig helg.

http://vardagen.catharinasblog.se

 
Ingen bild

Frejda

4 september 2009 22:19

Carina:
Jag ska äta det mesta och dela med mig av en del. Det är så kul när folk blir lite glada av en squash eller lite gurka. :-) Kärleksört brukar vara rätt tålig - värre med floxen. Men den brukar ju rådjuren vara extra intresserad av. Skulle vara kul att få se din trädgård på bild.

Catharina: Det ÄR himla mysigt. :-) Ha en trevlig helg du med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards