Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av Frejda - 29 augusti 2011 22:48


Idag har jag nog varit en riktigt huslig torpare. Jag har hur mycket äpplen och krikon som helst och nu var det dags att ta hand om lite.


Av plockade äpplen gjorde jag äpplekakor i lite GI-stil: jag skivade ner urkärnade (men inte skalade) äpplen i en smord form, dammade över kanel och strösslade över smulpaj gjord på 3 dl havregryn, 100 gram smör och 2 msk sojamjöl, lätt sötad med en knivsudd stevia (ta absolut inte mer än så!). Om man inte har stevia kan man använda något annat sötningsmedel som motsvarar ett par matskedar socker, eller helt enkelt vanligt socker. In i ugnen i 225 grader tills de känns färdiga.


Jag tror jag ska servera dem med löst vispad kylskåpskall grädde.


Krikonen kärnade jag helt enkelt ur (enkelt med en urkärnare som man brukar använda till körsbär) och frös in. Jag ska göra samma med ännu fler krikon framöver, för de kommer att gå åt när jag kokar min krikonmarmelad med kanel (jättegod till ostbricka).



Vad är nu detta? Ja, inte är det krikonmarmeladen, men däremot en jättegod rödbetsgratäng. Den ser lite läbbig ut med den färgen, men den är väl värd att göra - och enkel. Skala rödbetor, skär dem i mindre bitar och lägg i en inte alltför stor smord form. Rör ihop en förpackning chèvreost (kan det vara 200 gram i en sådan?) med 1 dl crème fraiche, 0,5 dl vispgrädde, 1 msk honung och lite peppar och salt. Klicka över rödbetorna och kör gratängen i ugnen i 175 grader till rödbetorna är mjuka. Gott till grillat eller som vegetarisk ensamrätt med lite andra grönsaker.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards