Alla inlägg den 20 augusti 2011

Av Frejda - 20 augusti 2011 23:06


Jag har satt liljor (ganska små) som jag fått av min granne i en hög med jord. Jag hoppas de kommer att blomma fint nästa år, men liljebaggarna gör sitt bästa för att tugga i sig bladen.


Någon som vet vad man kan göra åt dem? Någon sa att man kan spruta vitlöksvatten på liljorna. Jag har provat, men tycker inte det hjälper.


Min mamma tar dem och trycker helt sonika sönder dem mellan fingrarna, men jag tycker det är lite äckligt att göra. Dessutom brukar de ramla ner på marken när man försöker ta dem och då lägger de sig på rygg så att man inte ser dem, för de är jord-kammo-färgade på magen.


Jag tar tacksam emot tips.


Idag fick jag också liljefrön från min moster som jag ska sätta i samma jordhög. Jag älskar dessa pampiga blommor och längtar efter att få se dem nästa år.


Idag har jag också haft goda vänner på skördelunch. Så himla trevligt. De är alltid försökskaniner när det gäller maten och det fanns som vanligt några nyheter på bordet i år. Det kommer lite recept framöver.


Jag fick bland annat ett par inspirerande trädgårdsböcker från dem, så nu ska här läsas.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards