Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Frejda - 21 augusti 2011 18:43


Idag fälldes flaggstången för rengöring. Den har sett tråkigt alggrön ut ett tag.


Den var förvånansvärt lätt att få ner. Tre skruvar i fundamentet lossades och sedan var det bara att fälla. Lätt var den också, men det behövs två personer för att den inte ska dimpa i backen och spräcka toppen.



Så här grön var den innan den fick en dos av "milda dryga Yes" - en sprejflaska med vatten och Yes, en svamp och lite vatten från trädgårdsslangen. Svårare än så var det inte (undrar varför jag köpte det där dyra algmedlet? Men det kan nog gå åt till huset framöver).



Och så här ren och fin blev den. Änden på vimpeln hade fransat sig så den klippte jag helt sonika av i väntan på att jag får köpa en ny till nästa säsong.



Nästa stång att få sig en duvning var min blivande humlestör. Jag blev lite Ernst-inspirerad och målade den svart. Stören kommer från min systers och hennes mans lager av störar (de bygger gärdesgårdar), den är barkad (för hand med en av mina köksknivar, men det gick bra) och den vässade delen är bränd (delvis via min egen grill(!) och delvis via grannens eldningstunna när hon brände skräp i samband med renovering) så att den ska stå emot fukten i jorden bättre.


Placering blir i odlingen vid den nya stenplattan framför pergolan, men det innebär att jag måste flytta på en eller ett par blomsterställningar så det kanske får vänta tills våren. Eller åtminstone tills det mesta blommat över. Humleplantan jag fick av syrran kanske jag får plantera tillfälligt någonstans i väntan på riktig placering.

Av Frejda - 21 augusti 2011 12:37


Under mitt västkustenbesök i somras hade jag tydligen avslöjat att jag önskade att jag hade en riktigt stor temugg. Någon hade lyssnat och noterat och vid gårdagens skördelunch fick jag denna fina blommiga, och enormt stora, temugg. Den har jag invigt idag vid frukosten. Den krävde två tepåsar. Perfekt.



Jag tänkte dela med mig av några recept från skördelunchen, i detta inlägg och i kommande. På menyn stod:


Grillad kyckling med rödbets- och chèvregratäng

Kantarell- och västerbottenpaj med färsk timjan och gurka och tomater från växthuset

Dinkelbaguetter med valnötter och färsk rosmarin och till det hummus, morotsröra och brieost med min hemlagade krikonmarmelad med kanel

En blandad grönsallad med päron och valnötter och en vinegrett med citronolivolja, hjortronvinäger, salt och peppar


Till efterrätt blev det helt enkelt kaffe med en mörk chokladtryffel med pistagenötter och vispad hallongrädde till.


Kantarell- och västerbottenpajen är inte så svår. Det var pajskalet som hade ett GI-tema. Det är gjort på 2 dl sojamjöl, 2 msk fibrex och 100 gram smör. För övrigt gör man som vanligt: fyll med stekta kantareller, riven västerbottenost, klippt färsk timjan och en äggstanning med mjölk eller grädde. Grönsalladen beskriver nog också sig själv ovan.


På bilden ovan syns morotsröran. God till bröd (eller kanske som tillbehör till grillat?). Man gör så här:


Lägg två skalade morötter i bitar i en skål. Tillsätt en riktigt stor mogen avokado eller två små, 0,5 dl naturella cashewnötter, 0,5-1 tsk curry, en halv pressad citron, peppar och salt. Mixa till en röra. Lägg upp i en skål och dekorera med hackade cashewnötter - naturella eller rostade.


Recept på gratängen och brödet kommer i senare inlägg.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards