Alla inlägg den 29 augusti 2009

Av Frejda - 29 augusti 2009 21:02

Dahlior - överdådigt vackra blommor. De känns nästan skulpterade. Och måste nog vara så av någon högre makt, för de är fantastiskt frodiga och inbjudande. De kommer i många, många färger och nyanser och härstammar tydligen från Mexico, mellanamerika, Colombia. Jag är väldigt tacksam för att de trivs även i vårt klimat.


Just dessa har jag fått av min kusin. Hon trodde de skulle vara röda, om jag inte minns fel, men när jag idag upptäckte att de börjat blomma så var de vackert rosa.


De kräver lite pyssel eftersom man måste gräva upp rotknölarna inför vintern. Jag förvarar dem sedan i min jordkällare - mörkt och lite kallt, men inte så att det fryser. På våren tar jag fram dem och vattnar lite på dem och ställer dem ljust, så att de får vakna till liv innan jag sätter ut dem. Det är viktigt att inte sätta ut dem innan risken för frost är över.


Pysslet får sin belöning när de blommar och det gör de nu och ett tag framöver. Underbart!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards