Alla inlägg den 5 augusti 2009

Av Frejda - 5 augusti 2009 20:24

Fyra liter kantareller plockade jag idag - skogens guld. Och nej, de finns naturligtvis inte i min trädgård. Tyvärr inte heller i skogarna runtomkring, för jag hittar då inga när jag letar. Antingen vet jag inte var jag ska leta, eller så har någon annan hunnit före mig. Jag har faktiskt inte sett mycket svamp här överhuvudtaget, av någon som helst sort.


Jag gjorde en liten utflykt till mina gamla pålitliga svampställen och fick bra utdelning i svampkorgen och en fin skogspromenad i det vackra vädret.


Undrar just om man kan odla svamp själv? Enligt Svenska svampodlarföreningen så ska det inte vara så svårt. Man ska kunna köpa mycel av t.ex. champinjon, ostronskivling och shiitake. De rekommenderar att man börjar med ostronskivling, för det är enklast. Den kan odlas på halmbalar eller på stockar från lövträd, ute i trädgården.


Kanske något att prova på nästa år. Jag ska forska vidare.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards