Alla inlägg den 17 augusti 2009

Av Frejda - 17 augusti 2009 21:33

Idag hittade jag de första mogna tomaterna i växthuset! Jag har en mängd sorter i flera olika färger och former och jag har inte riktigt koll på vad alla heter, men jag vet i alla fall att den större, lila i bakgrunden är en Purple Russian. Resten är körsbärstomater i olika kulörer, men den röda var rätt mycket större än en vanlig körsbärstomat.


Nu hoppas jag det blir varmt några dagar så att de får fortsätta mogna, för hur gott är det inte med växthustomater. Jag minns när jag studerade i mitten på 80-talet. Då fick jag tomater från morfars växthus att dryga ut min studentmat med. Det blev allt möjligt av dessa tomater - allt från att äta dem som de var, till att göra egna krossade tomater eller god tomatsås som jag kunde ha som bas i soppor och pastasåser. Det var nog då jag började äta knäckebröd med skivade tomater med lite salt på. Det kan jag fortfarande längta efter ibland.


Vädret var hur fint som helst idag. En solig, lite blåsig dag, men inte så kall. Lite höstbit var det i luften, så snart är väl sommaren slut, men jag tycker väldigt mycket om soliga höstdagar också. Jag passade på och skrapade rent växthuset, så nu ska jag olja in det, kitta fönstren här och var, grundmåla och måla med den färg som ska bli till slut: mörkgrönt.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards