Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Frejda - 27 augusti 2009 21:25

Hypericum perforatum - johannesört. Det är en användbar liten ört. Man kan krydda brännvin med den, eller torka och göra te på den. Det blir vackert rött. Ett gammalt namn för johannesört är mansblod/mannablod just för att blomknopparna avger en blodröd saft om man krossar dem. Johannesört används mot oro och depression. Och så kan man växtfärga garn med den.


Jag letade och letade, och fick för mig att den inte växer här i trakten, men när jag till slut hittade den så såg jag att det växer johannesört överallt. Det är märkligt hur ens uppfattningsförmåga fungerar.


Hypericum kan översättas med över bild (från grekiskans hyper = över, och eikon = bild). Det kommer av att man i gamla tider trodde att man kan fördriva onda andar från det som en bild föreställer genom att hänga några kvistar johannesört ovanför bilden. Perforatum kommer från att bladen ser ut att ha blivit perforerade.


Jag ska prova att ta reda på de torkade blommorna och göra te på dem. Tydligen ska man vara lite försiktig med mängden man dricker eftersom den inte bara dämpar nedstämdhet, utan också verkar åt andra hållet.


Jag funderar också på om jag kan få johannesört att växa i min trädgård. Jag har ju planer på att skapa en lite större örtagård borta vid odlingen nästa år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards