Alla inlägg den 1 augusti 2009

Av Frejda - 1 augusti 2009 23:31

Nu har jag släppt in ljus på mörka ställen i min trädgård, med hjälp av hjälpsamma grannar som vet hur man fäller träd.


Den stora granen i hörnet av trädgården är nu fälld, liksom en av de två dubbelgranarna framför torpet och raden med granar vid carporten. Jag fick också hjälp med att kapa ner en rad med väldigt högt växande små träd av någon sort, som skulle kunna bli en fin tät häck om de fick en chans att växa om. Så det hoppas jag på. Men där får jag ha lite tålamod.


Det känns ovant, men det är så fantastiskt mycket ljusare i trädgården. Det blev ofantligt mycket ris att ta hand om. Jag har ägnat dagen åt att köra bort granris, och lövriset ska jag släpa till grannens tomt imorgon för att bli en höstbrasa om en månad eller två.


Vid carporten funderar jag på att göra en låg, läktad vägg på ena sidan och sätta några fina buskar framför den istället för den gamla fula granhäcken som var där. Kaprifolen som växer på kortsidan ska jag leda runt hörnet och hjälpa den att växa även på långsidan. Jag har också funderingar på att ordna en kompost framför cykelstället - nära till köket så att jag slipper bära ända bort till andra änden av tomten, som jag gör nu.


I hörnet där granen stod, och där häcken är nedklippt, är nu ljusinsläppet enormt. Jag funderar på att dölja den gamla stubben med sten, lägga på ny jord och sätta någon slags växter eller blommor där.


Under carporten står nu en kärra full med vedkubbar från de nedhuggna granarna, och en klyv, så de närmaste dagarna ska jag klyva ved och lägga för torkning till nästa år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards