Alla inlägg under juni 2009

Av Frejda - 6 juni 2009 12:08

Jag har alltid velat ha en gullregnsbuske. Nu har jag ett helt träd fullt med guld. Det är helt fantastiskt och när jag tittar på det känner jag mig rik som ett troll. De stora hängena har just börjat blomma i lysande guld och jag gissar att de tjuvaktiga skatorna som byggt bo i granen intill känner sig frestade att hämta sig en klase.


Gullregn härstammar från södra Europas bergstrakter och är en ärtväxt. Hela trädet är väldigt giftigt, speciellt fröna, så man får hålla små barn borta från dem, så att de inte tror att det är ätbara ärter som hänger där.


Skatboet ser lite risigt och glest ut, men jag hoppas att skatungarna därinne inte tycker det är för dragigt. Tydligen har de en fin boskål inne bland alla pinnar. Den lär ska vara gjord av jord och lera och fint sammanflätade rötter.


Skator äter tydligen allt möjligt. Animaliskt och vegetariskt. Allt från frukter, fröer och svampar till små djur och insekter och till och med människors avfall och hundbajs, om det kniper. Blä. Tyvärr ägnar de viss tid på året åt att plundra andra fåglars bon på ägg och fågelungar.


I många mytologier är skatan en olycksbådande och otursbringande fågel. I den nordisk-germanska mytologin var skatan t.ex. budbärare från gudarna, ofta med budskap om olyckor, sorg och elände. Det verkar mest vara i Kina som man ser den som lyckobringande. Där är den tydligen en symbol för Ying och Yang på grund av sin svartvita fjäderdräkt.


Jag benämnde den orättvist som tjuvaktig. Det är en faktoid. De är mest nyfikna på alla möjliga prylar och undersöker dem genom att plocka med dem och ofta bära bort dem för att titta på dem senare. Att de särskilt skulle välja blanka föremål är alltså fel. Dessutom delar de denna nyfikenhet med många andra fåglar.


Jag gillar skator. De är smarta och lekfulla och väldigt underhållande att titta på när de retas med katterna.

Av Frejda - 2 juni 2009 22:12

Nu blommar ytterligare ett dofttillskott i trädgården - kaprifolen. Den hänger så fint över bortre änden av carporten och döljer sådant som inte är så fint. Som bilen till exempel.


Jag har också fått fler blommor av mamma att sätta - bland annat vårkragar, lavendel och gulltörel - men det har regnat hela dagen och kvällen, så de står fortfarande i sin påse.


Pionerna är sprickfärdiga nu. Kommer det lite värme och sol snart igen så kommer de att blomma sådär fantastiskt som bara pioner kan.


Innan regnet kom hann jag i alla fall klippa gräset. Varje gång jag gör det blir jag så förundrad över hur prydligt allt ser ut.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards