Alla inlägg den 21 juni 2009

Av Frejda - 21 juni 2009 23:05

Idag är det sommarsolstånd. Årets längsta dag och kortaste natt. Då ska man blota till gudarna för god skörd och god fertilitet, för livet.


Idag skulle jag ha köpt plattor till min lilla "platta" vid odlingen, men lyckades missa öppettiderna på affären med två minuter, så jag får handla plattor längre fram i veckan.


Nåja, jag har i alla fall hunnit göra en liten jordgubbsodling till i en pallkrage. Denna täckte jag med halm, till skillnad från den förra som är täckt med markduk som jag gjort hål i. Det ska bli spännande att se om det blir någon skillnad. Nu har jordgubbarna också fått ett nät över sig, så kanske jag slipper dela de goda bären med fåglarna.


Jag har också fått en låda ett-åriga växter - tagetes, petunior och pelargoner. En pelargon fick direkt ett nytt hem vid planket som jag ska måla på nytt med falu rödfärg i sommar. Där fanns nämligen så lämpligt en tom vit plåtbehållare som verkade be om något fint. Alldeles intill finns ett skåp på planket, med en möglig darttavla i som ska plockas bort, men jag har inte kunnat röra den än, för en liten fågelfamilj byggde bo därinne. Nu verkar de alla vara utflugna, så då kanske jag kan ta hand om det hela.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards