Alla inlägg den 19 juni 2009

Av Frejda - 19 juni 2009 19:06

En liten titt i en av pallkragarna. Här växer ruccolan helt galet och rädisorna är gigantiska, men fortfarande inte träiga, utan milda, mjälla och goda.


Midsommarkvällens förrätt består av sill och färskpotatis. Min egen hann inte bli klar, eftersom det varit så kallt, men dillen till kommer från egen odling. Nu ska jag gå ner till grannarna och grilla entrecote. Till den fortsätter jag med färskpotatisen och lite vitlökssmör, men det blir också en liten sallad på egen ruccola, egna rädisor och köpetomater med en balsamvinägervinegrette.


Idag har jag förberett för plattläggning i odlingen, gjort en ställning som sockerärterna kan klättra på och planterat klängrosor vid respektive gavel på ladan. Jag hoppas det blir tillräckligt mycket sol för dem där. Det såg lite skuggigt ut.


Vid ena gaveln upptäckte jag en överväxt plattläggning under mossan, så där har man tydligen haft en uteplats en gång i tiden. När jag röjde vidare och tog bort en del ogräs, nässlor och små träd hittade jag en pionbuske som haft det rätt trångt. Den kanske kan komma igång och blomma igen. Plattorna ska jag nog försöka skrapa rena. Kanske kan det bli en uteplats igen.

Av Frejda - 19 juni 2009 10:02

Idag är det midsommarafton och därför passar det bra att visa en blomma, tycker jag. Det får bli en av trädgårdens finaste blommor just nu: en mörklila akleja. Jag har en rosavit också, som jag fått av mamma.


Aklejor kallas också akvilejor. Lite kul-att-veta är att den tydligen är väldigt populär hos humlor. De är den enda insekt som har tillräckligt lång tunga(!) för att nå nektarn i den djupa sporren.


Humlorna älskar för övrigt också mitt gullregnsträd. När man står under det så vibrerar hela trädet av djupt surr.


Det är just nu ömsom sol och ömsom regn, men jag hoppas att det håller uppe så att jag hinner plantera rosorna som jag fick när jag fyllde år. Jag har köpt rosjord och vet åtminstone var jag ska sätta klätterrosorna. Jag skulle också behöva förbereda lite plattläggning i odlingen.


Men nu är det dags att gå till grannen Thea och hjälpa henne med vedboden som hon håller på att bygga. Vi har tänkt byta lite jobbhjälp med varandra, så någon annan dag får jag hjälp av henne.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards