Alla inlägg den 13 juni 2009

Av Frejda - 13 juni 2009 01:05

Det här är min lilla örtagård. Och Lilla Lo, som håller koll på den. Örtagården ligger inte nära odlingen - den ligger nära köket, så att jag kan gå ut och klippa mig en kvist eller två när jag lagar mat.


Den är, precis som växthuset, gjord av min granne Bims gamla fönster. Två tredelade fönster, utan fönster, lade jag på varandra och så fyllde jag de tre delarna med jord.


Där finns nu en del örter som redan är uppe, och en del som är på väg: mynta (till vissa drinkar jag är svag för, och till mynta- och youghurtsås), salvia (till en fantastisk citrusoströra som jag ska bjuda lördagens gäster på), gräslök (till potatismoset eller nässelsoppan), lavendel (till lavendel- och mandelbiscotti), timjan (till massor - den ugnsrostade potatisen t.ex.), rosmarin (återigen: ugnsbakad potatis, eller kanske till lax med apelsin- och rosmarinsås), oregano (också till massor, t.ex. köttfärssåsen eller som väldoftande blombukett när den blommar), dill (färskpotatis!), basilika (hemmagjord pesto - fantastisk!) och persilja (återigen otroligt användbar i så mycket). I örtagården finns även vitlök som jag satte i höstas. Den ska inte skördas förrän i oktober-november i år.


Lilla Lo är en av tre kissar som jag bor hos. Mamma heter Skruffa och syster heter Mini. Alla tre är underbart sällskap, trivsamhet, lugn och ro.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards