Alla inlägg den 9 juni 2012

Av Frejda - 9 juni 2012 16:45


Jag blev sen ut i trädgården och blev dessutom tvungen att handla innan jag kunde ta tag i saker och ting. När jag väl stod där med spaden i högsta hugg så började de regna, och det regnar fortfarande så jag blev tvungen att hitta på annat. Blogga ...


Innan regnet kom hann jag i alla fall montera upp en "leksak" för hönorna - ett äpple som hänger från taket. Jag hoppas de ska bli nyfikna och komma och picka på den, tycka det är gott och kul att äta så. Lite att sysselsätta sig med. De tyckte jag var lite otäck när jag skramlade runt med trappstegen inne i hönsgården, men hönorna kom i alla fall fram från gömstället bakom hönshuset. Vad tuppen styrde med där bakom vet jag inte.



Kissarna tyckte också att regnet var trist så de kurade alla tre på sängen. Jag ska se om jag kan gå ut om en stund igen, men just nu känner jag mest för att kura inne jag med.

Av Frejda - 9 juni 2012 12:25


Idag var det dags för det stora äggtestet. Eftersom äggen är ganska små så kokade jag mig två till frukost. Lite svårt att veta koktiden, men jag testade med fem minuter (jag lägger dem i kokande vatten). Nästa gång blir det nog fem och en halv minut för jag vill ha mina frukostägg mjuka - inte hårda och inte lösa.



Jag blev inte besviken. De var jättegoda och gulan var sådär gul som den bara blir om hönsen får äta massor med grönt och annat och inte bara leva på torrfoder.


Det känns lite lyxigt med egna ägg. Jag har fått nio ägg på sex dagar och där ligger säkert ett par till om jag går ut och tittar nu.


Förresten - glöm det där med en tyst tupp. Han var nog bara lite förkyld (han har nyst och småhostat lite) för imorse gol han högt och vackert flera gånger. Sorry, grannarna ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards