Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Frejda - 4 juni 2012 22:08


Så här års är det underbart med alla vänner, släkt och arbetskamrater som man kan byta plantor med, eller bara få en del av deras överflöd (och jag ger också gärna bort det jag har för mycket av).


Här i gottepåsen fyra nya sorters tomatplantor: Green Zebra, Cocolate Cherry, Black Russian och Brown Berry. Tack, Staffan. Av Isabell har jag fått luktärtsplantor och av min granne Bims en passionsfruktsblomma. Själv har jag nog fördelat en del chilli, malört, lammöra, granatäpple och lite annat.



I helgen fick jag ordning på växthuset. Det ösregnade så det var enda platsen jag kunde hållas på. Jorden rensades igenom. Den var snustorr så den fick en del vatten. Det räckte inte långt - märkligt vad jorden suger i sig. Jorden fick sedan lite, lite av mitt hönsgödsel, för det råd jag fick att blanda en säck hönsgödsel per pallkrage visade sig vara hysteriskt fel. Inget av det jag sådde kom upp och de plantor jag planterade brändes sönder, så mycket är nu förstört och det mesta försenat. Hälften av den gödselblandade jorden i en pallkrage fick nu räcka till hela växthuset. Det är nog mer rimligt.


I växthuset har jag nu fyra sorters tomater, paprika, chilli, granatäpple, gurka (vanlig slanggurka och små slanggurkor) och aubergine. Nu är det nog fullt.



Jag älskar mina allium som nu blommar för fullt som lila bollar svävande över gräset. De blir ursnygga senare också, när de blommat över. De runda fröställningarna är väldigt dekorativa de med.



Känner ni doften? Min kaprifol vid carporten blommar nu för fullt. Den ska snart få sällskap av en planta till. Doften är underbart kryddig och stark om kvällarna.


I helgen planterade jag även en del perenner som jag beställt från Odla.nu. De var alla barrotade och såg ut som bleka spöken. Hoppas de piggar på sig ute i rabatterna. Tar de sig så har jag silverax, rosa stjärnflocka, vit stäppsalvia, rysk martorn och en näva som nytillskott i min stora nya rabatt. En flammande röd astilbe fick ta plats bakom vattentunnan, där det är lite mörkare. Där bor den nu med en annan rosa astilbe och ett par funkior. Hoppas de kommer att trivas.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards