Alla inlägg den 6 juni 2012

Av Frejda - 6 juni 2012 21:27


Nationaldagen ägnades åt att rädda vad som räddas kan bland mina pallkragar som fick för mycket hönsgödsel. Jag har flyttat gödselblandad jord från pallkragar där ingenting kommer upp av det jag sått, till pallkragar som bara har jord. I vissa har jag spätt ut det hela med ännu mer vanlig planteringsjord. Och för säkerhets skull har jag i de flesta lagt ett lager med bara planteringsjord längst upp där jag sått nya fröer.


Av nio pallkragar finns det nu hopp för sju - fem är omgrävda och omplanterade, en växer det palsternacka i som bara 17 sedan förra året och en är ett barnkammarförsök för blomplantor (jag sådde frön i höstas som nu börjar titta upp). Nu ska bara sista övergödslade pallkragen grävas ur och blandas med jord och den gödselblandade jorden hamnar i den sista ogödslade pallkragen. Undrar vad jag ska så i dem?



Lilla Lo har hållit mig sällskap hela dagen. Här ligger hon på sin favoritplats under ett av äppleträden. Undrar vad det är med just den där platsen? Hon ligger nämligen alltid på exakt samma ställe.



Mina silkeshöns börjar bona in sig. De verkar trivas och jag har fått sex ägg sedan de kom i lördags. Inte illa på fyra dagar.


Jag googlade lite på silkeshöns och fick reda på att de troligen ursprungligen kommer från ostasien och att rasen är mycket gammal - 4000 år. De har tydligen mörkblått skinn och blått kött(!). De är pigga och ganska orädda och det känner jag igen från mina egna.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards