Alla inlägg den 23 juni 2012

Av Frejda - 23 juni 2012 20:21


Jag har en plan för min carport. Där växer en kaprifol på ena kortändan och jag tänkte fortsätta på temat på ena långsidan. Där var förut en ful granhäck, som nu är borta. Vid mittenstolpen har jag nu planterat en ny kaprifol som ska få något att klättra på. Utanför tänker jag ha jättedaggkåpa. Nu finns där tre plantor, förutom några andra daggkåpor av mindre sort.



I förgrunden den gamla kaprifolen och längre ner den nya.



Bakom växthuset har jag nu planterat tomater i krukor och blå lobelia i en kruka. Jag har aldrig lyckats speciellt bra med lobelia, så detta är ett nytt försök. Rådet var att inte sätta dem för tätt. Nu får vi se.



Mitt lilla örtland är genomarbetat till hälften. Jag har tagit bort så många citronmelisskott som möjligt och satt mer dragon, salvia och timjan. En rosmarinplanta fick också plats. På andra sidan ska det vara oregano, slätbladig persilja och krusbladig persilja. Och någonstans ska jag ha mejram.

Av Frejda - 23 juni 2012 11:21

    


Trots kylan och vätan så grönskar det nu väldigt. Men all skörd kommer troligtvis att komma senare i år - dels eftersom vädret varit som det varit i maj och juni, men också för att jag själv kom igång senare med att så och plantera, och även hade otur att behöva gräva om planterade pallkragar på grund av för mycket gödsel.



Det där med dragon är lite skumt. Jag hörde på ett engelskt trädgårdsprogram att om dragonen överlever vintern så är den troligen inte fransk, utan rysk. Rysk dragon smakar inte mycket. För säkerhets skull kollade jag med en kille på torget som säljer mycket örter och verkar kunna sina saker. Han sa samma sak.


Jag köpte förra året något som benämndes fransk dragon och planterade och så här fin är plantan i år. Så den har inte bara överlevt utan växt till sig. Den smakar massor, så nog är det fransk dragon jag har. En liten överlevare alltså.



Mina palsternackor är hysteriska. Jag lämnade dem ju i jorden i höstas eftersom de var så små, och nu kommer de med kraft. Jag har ingen aning om hur de ser ut därunder jorden, men det ser ju lovande ut upptill.



En titt under fiberduken på pallkragarna visar att omgrävningen lönade sig. Här blandsallad, romansallad, ruccola och rädisor. I andra pallkragar tittar början till rödbetor, morötter, purjolök, squash, minivitkål och aubergine upp. Men - som sagt - det kommer sent i år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards