Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

Mångsidig lavendel

Av Frejda - 8 juni 2010 22:41


Små lavendelplantor som jag hoppas blir stora och blommar i sommar. Jag har sex stycken små plantor i rabatten. Lavendel är en fantastisk blomma. Inte nog med att den är fin att se på och doftar underbart. Man kan använda blommorna till att baka också.


Till Tysslingedagen brukar jag baka lamandel-biscotti. De är smaksatta med lavendel och mandel och är så goda. Just nu kommer de torkade blommorna från en påse som min mor köpte i Frankrike. Men kanske kommer jag att kunna skörda min egen lavendel till bakning framöver.


Arbetskamraten Margret hade provat en kaka som var smaksatt med lavendel och apelsin. Det lät som en mumsig blandning. Jag kanske ska prova att baka biscotti med den smaksättningen. Och när jag ändå håller på kanske jag skulle prova apelsin och rosmarin för på något sätt känns det som att det skulle kunna fungera också.


Nu regnar det igen. Det ska tydligen fortsätta några dagar. Så grävningen får nog ta en paus.

 
 
Helga

Helga

9 juni 2010 09:52

Jag har två lavendel i hemmarabatten och de är så stora och fina nu efter några år.

http://helga1.bloggplatsen.se

 
Frejda

Frejda

9 juni 2010 12:17

Helga - Det låter hoppfullt. Mycket lavendel vill jag ha! :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lillsyrran

9 juni 2010 13:08

Mamma och jag var till en handelsträdgård igår och impulshandlade! ;-) Det blev petunior, lobelia, fuchsior, murgrönor, krusbär, plommonträd, clematis, pelargoner, timjan, tomater och physalis. Bilen överfull med andra ord! Vad härligt det är att komma hem med en massa nya plantor! :-))

 
Anders

Anders

9 juni 2010 21:37

Hej . Tack för lånet av kylskåpet.
Det är återställt på sin plats.

http://www.batliv.bloggplatsen.se

 
Martina

Martina

10 juni 2010 14:51

Min stora fina lavendelplanta dog i år :-( Den har alltid klarat sig jättebra men i år så gav den upp, fick köpa en ny.

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Ingen bild

Frejda

10 juni 2010 23:02

Lillsyrran - Så trevligt! Jag känner igen känslan. Jag har också ett handelsträdgårdsbesök att göra i juni. Tänkte åka till Löta utanför Eskilstuna. Plantorna jag fick av mamma börjar ta sig - det kan du hälsa mamma. :-)

Anders - Jag såg det när jag kom hem idag. :-)

Martina - Vad synd. Var det vintern som gått hårt åt plantan, tror du? Eller åldern?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards