Alla inlägg den 1 juni 2010

Av Frejda - 1 juni 2010 22:28


Mina tre tuvor med ramslök blommar nu med spetsliknande blommor. Väldigt vackra. Innan ramslöken blommar kan man äta bladen. De smakar lite vitlök och kallas också ibland för "skogsvitlök". Jag blandade bland annat i dem i en grönkålssoppa och i en omelett. Man ska helst inte hetta upp dem för mycket, för då tappar de i smak. Bäst smak blir det om man blandar dem kalla i sallad eller potatissallad. Man kan också göra pesto på bladen. Det har jag inte provat än.


Man måste vara säker på att det är just ramslök man plockar, för bladen är väldigt lika liljekonvaljens blad och de är giftiga.


  


Idag har jag fixat en bra start på örtagården. Efter sedvanlig grävning planterade jag och sådde. I plantväg finns där nu gräslök, johannesört och ananassalvia. Jag har också sått slätbladig och krusbladig persilja, citrontimjan, mejram och ännu mera gräslök. Nu får jag köpa plantor till resten. Det kan nog bli rosmarin, vanlig timjan, vanlig salvia, oregano, basilika ... Myntan får bo kvar i gamla örtagården bredvid stugan för den sprider sig något gruvligt. Men där kan den få ta över, för nu är alla andra örter flyttade därifrån.


Jag gillar min rostiga örtagårdsskylt och keramikstickorna jag gjort på keramikkursen. Kul att ha något rejält att märka upp örterna med.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards