Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Frejda - 1 augusti 2010 23:26


Det växer så det knakar i odlingen. Jag har fått ta bort fiberduken på flera av pallkragarna helt enkelt för att plantorna inte får rum under dem. I vissa fall är det inte så bra för då kommer små insekter och knaprar på bladen. Broccolin verkar t.ex vara rätt poppis i insektskretsar. Jag kanske får ge upp på den. Den beter sig underligt ändå, för det verkar inte utvecklas några "buketter".


Vissa av blommorna ska börja blomma också. Jag väntar med spänning på bland annat den japanska underblomman som tydligen ska blomma med mängder av blommor.



Häromdagen gjorde jag en väldigt god paj. Pajdegen gjorde jag på 2 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 100 gram smör och lite vatten. Sedan stekte jag massor med kantareller och lade i botten, smulade över ett paket fetaost och skivade över ganska tjocka skivor med squash. Lite äggstanning på det (3 ägg, 2 dl mjölk, peppar och salt) och så in i ugnen på 225 grader tills äggstanningen gjort det den ska göra, dvs. stannat. Jättegod!

Av Frejda - 1 augusti 2010 00:32


Insidan av mitt lilla dass behövde en uppryckning och jag har nu ägnat ofantliga mängder tid åt att måla. Detta på grund av att vävtapeterna suger färg som ingenting annat. Någonstans visste jag väl detta när jag började, men jag trodde nog att det skulle vara lättare att måla än att dra ner tapeterna, slipa, spackla ...


Så här såg det i alla fall ut när jag hållit på ett tag. Just i det läget känns det som att man vill ge upp, stänga dörren och låna toalett av grannarna istället.



Men skam den som ger sig. Väggarna blev (ganska) vita till slut och krokar, handdukar, gardiner, förhängen och lite annat smått och gott kunde hängas upp.



Dasset fick på skoj ett lite marint tema, mest på grund av att jag sedan tidigare från släkt och vänner fått lite sådana attiraljer när jag bodde i hus och tänkte inreda gästrummet på det viset. Men här finns också krokar som jag gjort i keramik och i nätet hänger också en fångst av vita keramikfiskar som länge väntat på att få ta plats där.


Jag brukar inte vara så "pyntig" av mig, men tänkte att jag kunde leka lite på detta lilla utrymme. Själva toan är uppgraderad från vanligt dass till en separett-toalett. Elegant som få.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards