Alla inlägg den 4 augusti 2010

Av Frejda - 4 augusti 2010 21:13


Min lilla pergola växer fram steg för steg. Den är nog lite sned i själva fundamentet, men det gör ingenting. Den kommer att fungera ändå.


Det var lite pyssel att få upp stolpar, överliggare och stödläkt - speciellt när man bara har två händer som ska hantera vinkeljärn, skruvar, skruvdragare och virke. Lösningen blev att tejpa fast vinkeljärnen i rätt position innan jag skruvade fast dem. Tejpen blev min tredje hand.


Jag bestämde mig för att måla hela kalaset med falu rödfärg eftersom jag hade så olika typer av trä. Allt från tryckimpregnerat till vanligt (vissa delar missfärgade av fukten som varit) och så fundamentet som är några slags gamla, slitna stockar som är impregnerade på något sätt. Det var verkligen himla roligt att måla. Vädret var så fint, det var lätt att måla med färgen och det blev fint när allt fick samma färg.


Det behövs nu en strykning till, ett enkelt plasttak och något slags golv. Sedan kan man sitta därinne. På sidornas insida har jag tänkt mig att hänga ett par gamla pinnjalusier som jag sparat genom många, många år. Mot baksidan ska jag hänga upp skuggväv. Och på sidornas utsida ska det upp något som blommor kan klättra på.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards