Direktlänk till inlägg 1 augusti 2010

Växtvärk?

Av Frejda - 1 augusti 2010 23:26


Det växer så det knakar i odlingen. Jag har fått ta bort fiberduken på flera av pallkragarna helt enkelt för att plantorna inte får rum under dem. I vissa fall är det inte så bra för då kommer små insekter och knaprar på bladen. Broccolin verkar t.ex vara rätt poppis i insektskretsar. Jag kanske får ge upp på den. Den beter sig underligt ändå, för det verkar inte utvecklas några "buketter".


Vissa av blommorna ska börja blomma också. Jag väntar med spänning på bland annat den japanska underblomman som tydligen ska blomma med mängder av blommor.



Häromdagen gjorde jag en väldigt god paj. Pajdegen gjorde jag på 2 dl vetemjöl, 1 dl grahamsmjöl, 100 gram smör och lite vatten. Sedan stekte jag massor med kantareller och lade i botten, smulade över ett paket fetaost och skivade över ganska tjocka skivor med squash. Lite äggstanning på det (3 ägg, 2 dl mjölk, peppar och salt) och så in i ugnen på 225 grader tills äggstanningen gjort det den ska göra, dvs. stannat. Jättegod!

 
 
Ingen bild

Carina

3 augusti 2010 11:05

Mmmmm! Det där lät gott. Måste provas.
Hos mig är det inte mycket som växer just nu. Det mesta är överblommat. Dagliljorna håller väl några dagar till.....kanske. Men däremot har den nya rosen vid pergolan slagit ut med flera blommor! Blev jätteglad! Kameran åkte fram i ett huj. :) Dessutom kom det två små söta blommor på den ena klematisen vid pergolan. Hej och hå vad det blommar i min trädgård. Hi hi! Jag såg på stäppsalvian och veronikorna som jag klippte ner att det kommer nya blomställningar. Härligt! Då får jag njuta av dem en gång till. :)

 
Ingen bild

Frejda

3 augusti 2010 12:25

Det känns som att det är först nu som det börjar blomma hos mig, förutom krassen som lyser upp och lavendeln, som varit med ett tag. Ja, rosen som jag köpte har ju producerat blommor ett tag också. Och hortensian. Så jag kanske haft en del blommor trots allt ... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards