Alla inlägg under oktober 2011

Av Frejda - 17 oktober 2011 20:51


Nu har lökarna jag beställde kommit så till helgen ska de ner i marken. Förra året hade snön kommit när jag planterade. Då var man smått frusen om fingrarna.


Jag mindes inte att jag beställt så många sorter, men här finns diverse:


Tre sorters tulpaner i röda och rosa nyanser (Elegant Lady, Angelique och Saxatilis), två maffiga liljor - en röd (Marrakech) och en vit (Oriental White) - och två sorters narcisser (Orangerie och en mix med olika narcisser). Sedan så handlade jag tydligen för så mycket från Odla.nu så jag fick en påse med 20 botaniska krokusar som bonus.


Hittills har jag satt alla blomsterlökar framför torpstugan och inte i odlingen eftersom de blommar som finast innan jag börjar hållas på allvar i odlingen. Men i år kanske det kan bli lite blomsterlökar i odlingen ändå. Åtminstone liljorna för de brukar ju blomma lite senare. Jag har ju påbörjat en liten liljekulle, dvs. en hög med jord där jag satt en massa liljor. Där kanske de kan få bo.

Av Frejda - 16 oktober 2011 20:02


Idag har jag klyvt de sista stora (riktigt stora!) päronträkubbarna. En enda kubbe fyllde en skottkärra - så stora var de. Men jag körde inte in dessa i vedboden i ladan. Gör jag det så kommer jag inte att komma åt den äldre torrare veden. Så dessa staplade jag på en pall och så ska jag dra över en presenning så får de stå ute i vinter.



Och så har jag skördat morötter, rödbetor och en gigantisk rotselleri. Men den verkar behöva en frisör innan jag kan se hur stor den egentligen är. Några plantor från växthuset har jag också räddat - citron, paprika och chilli.



Blasten från det jag skördat låter jag ligga kvar i pallkragarna. Då kan den brytas ner lite och bli maskmat så jorden får sig lite extra näring.


Nu börjar det bli riktigt kallt ute. Tur att veden är säkrad för åtminstone ett år framöver.

Av Frejda - 12 oktober 2011 21:33


Grannens kisse på besök i odlingen bland rudbeckia och tagetes. Det var efter att stormen tog alla solrosorna och fick rudbeckiorna att luta betänkligt. Men kissen tycker kanske han fick bättre span på traktens byten, för han är en duktig jägare. Har sett honom med sorkar - stora sorkar - i munnen.



Nu sjunger blommorna på sista versen, men dessa blommar tappert vidare. De kommer inte att klara vintern, men har varit fina hela sommaren. Till våren ska jag ta bort hela ställningen, för den står lite för nära den nya plattsättningen framför pergolan. Istället ska jag gräva en ny rund liten rabatt och sätta en humlestör i som jag hoppas humlen ska trivas på.

  
Av Frejda - 11 oktober 2011 21:57


Bakom min gardin en solig höstdag.


Ja, där står en fulsnygg smidesälg och tittar. Och till höger syns min pampiga oljelampa i mässing med en jättestor glaskupa.


Och så ser man det fantastiska vädret utanför. Soligt, varmt. En fin oktoberdag.


Nu har det varit stjärnklart ett tag - och fullmåne - och då kommer kylan som på beställning. Men jag eldar i min kamin åt mig och kissarna så vi har det varmt och mysigt.


Det börjar bli nedräkning för vinterflytten in till stan för oss. Tre helger kvar. Mycket som ska hinnas innan oktober är till ända, men det ska väl gå.


Min mesta utekisse Lilla Lo har utvecklat världens tjockaste päls. Hon kommer nog att tycka dete blir varmt att bo i lägenhet till en början.

Av Frejda - 10 oktober 2011 21:29


Den här fina buketten plockade min granne i sin trädgård. Dahliorna är verkligen fantastiska. Jag har haft precis dessa eftersom jag fick knölar från min granne, men förra vintern klarade de inte att bo i jordkällaren. Det blev nog både för fuktigt och för kallt.


Jag undrar om de skulle klara sig i källaren i hyreshuset där jag bor om vintern? Jag skulle ju så gärna vilja ha dessa praktfulla blommor i min trädgård igen.


Och ser ni - min granne har minsann höstastrar att plocka. Mina ser mest ynkliga ut. Eller rättare sagt gröna, höga och rangliga, med väldigt lite blommor på. Orättvist.

Av Frejda - 9 oktober 2011 17:40


Idag hittade jag en blåsippa - väldigt liten och lite vilsen, det är jag säker på. Den undrade nog var alla blåsippskompisarna var. Bilden blev lite suddig för jag försökte fotografera i skymningen, men det finns i alla fall ett litet bildbevis. Visst ser ni att det är en blåsippa?


Inatt var det förresten förskräckligt kallt så nu är frosten här.



För övrigt har jag ägnat dagen åt att klyva ved och köra in kapad och kluven ved i vedboden i ladan. Det är mitt gamla päronträd som nu ska få ge lite värme i stugan.


Men oj, vad ved det blir. Stubbarna är rätt grova och det blir massor med vedträn av varje och då har jag inte ens hunnit till de största. Och hos grannen ligger en del ganska grova grenar för kapning innan de ska klyvas, men de får jag ta till våren, tror jag.


Jag skulle ha skördat också den här helgen, men jag har varit krasslig så det enda jag mäktat med är vedhanteringen idag. Men det får väl blir nästa helg.

Av Frejda - 7 oktober 2011 20:44


Detta är varför jag odlar mangold, trots att jag inte har någon vana att äta mangold i min matlagning. Den är så vacker! Ska jag vara ärlig så har jag inte heller hjärta att skära av dessa fina stjälkar. Jag kanske är lite knäpp, men jag njuter verkligen av att titta på mina fina mangoldstjälkar varje gång jag går förbi.



Lite suddig bild, men det var svårt att få till skärpan under bladen. Det blev lite för mörkt. Men det är en melon! Friskt grön och jag har ingen aning om sorten för jag har fått plantan. Det är den enda frukten på plantan, och den är liten, men jag ska verkligen provsmaka den.


Apropå provsmaka - idag provade jag min röda paprika som blev så fin. Den var fantastisk i smaken. Söt och god och nu är den fullständigt slut. Hoppas den kommer i fler exemplar nästa år. Nu får jag nöja mig med chokladpaprika, för dem har jag flera av.

Av Frejda - 5 oktober 2011 23:43


Jag får lite julkänsla när jag ser bären på min berberisbuske. De lyser otroligt vackert röda.


Bären ska tydligen vara ätbara, men jag kan meddela att de verkligen inte är goda. Jag provtuggade och spottade ut ...


Men den är fin att titta på nu, och jag vet att den kommer att bli ännu vackrare när bladen börjar skifta i höstfärger.


Jag har klippt ur busken ganska rejält i år eftersom den håller på och tar över min tibast fullständigt. Den vill jag ju också få chans att njuta av framme i vår.


Idag började jag ta in plantor från växthuset som ska bo inomhus i vinter - tre paprika- och en chilliplanta. Det finns fler av båda sorter, men dem får jag ta hand om i helgen. Jag tog också med min enda pelargon. Jag läste någonstans att man kan ställa den bakom en gardin och glömma bort den under vintern. Sedan får man klippa ner den i vår och göra sticklingar. Hoppas det fungerar.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards