Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av Frejda - 2 oktober 2011 17:54


Dags för årets brasa. Här går grenar från våra respektive trädgårdar upp i rök. Vädret var fantastiskt - soligt och varmt - och vi satt vid brasan och mumsade på ost och vin, pratade och trivdes. Jag har väldigt trevliga grannar.



I år verkar jag inte hinna få några skockor på mina kronärtskockor, men grannen Tayeb tipsade om att man kan göra gryta på stjälkarna. Detta provade vi förstås efter brasan.


Man skalar helt enkelt av bladen på stjälkarna och skär dem i bitar. Jag har inte exakt koll på resten av receptet, men vad jag förstod så har man lök och vitlök i grunden, lite morötter och potatis och kronärtskocksstjälkarna i bitar. Kryddan var någon sorts saffranskopia som inte finns i Sverige, men riktig saffran passar säkert toppen. Jag tror att det är lite vatten i också, för att få det lite såsigt.



Så här blev det. Väldigt gott och ett toppensätt att ta tillvara på kronärtskockor om skockorna uteblir.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards