Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Frejda - 23 oktober 2011 21:45


Äpplen på marken. De blir just nu mums för fåglar. Trastarna har börjat hoppa omkring i buskarna och smaskar i sig äpplen i en rasande fart. Bra, för jag har inte kört bort ett enda äpple i år. Senare i vinter blir säkert rådjuren glada åt dem.



Krassen innan frosten tog den. Bladen blir stora som tallrikar och ser nästan självlysande ut. En och annan blomma lyser upp. Men nu har frosten obönhörligen drabbat krassen och den ser lite trött ut. Jag har trasslat ut de små smidestornen som den klättrade på. De ska nu in i ladan för vinterförvaring.



 Min lyckliga Lotta har gett upp nu, men dessa hängande, silvriga, dekorativa plantor (jag vet inte vad de heter), som sitter i samma kruka, är fortfarande fina. De verkar tåla kylan ganska bra.


I helgen har jag slutskördat, plockat i växthuset, satt lökar och grävt upp potatis med lerig jord långt upp över knäna. Jag måste tänka till nästa år. Jag inser att jag inte kan odla så mycket som jag gör för jag har inte stora möjligheter att förvara skörden om den är omfattande (typ en skottkärra med morötter och rödbetor). Och det räcker ju med att ha grönsaker under sommaren och en bit in på hösten och vintern.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards