Direktlänk till inlägg 19 maj 2010

Små kompisar i väntan på sällskap

Av Frejda - 19 maj 2010 23:26

  

De första tomatplantorna i växthuset. Tre sorter. Två av dem har jag drivit upp själv från egna frön - den ena är en röd, liten, söt tomat som jag inte vet namnet på. Den andra är Purple Russian - en tomat som blir brun-lila i färgen. De kanske inte ser så kul ut, men de var alldeles utmärkta att torka i ugnen och lägga in i olivolja med rosmarin och vitlök.


Jag väntar nu på utlovade plantor från grannarna. Thea ska bidra med ett par sorter goda, gula tomater och Lennart med de gröna fingrarna ska bidra med diverse blandade sorter. Det kommer att bli lika fullt i växthuset i år som förra året.


Förra året såg det ut så här när allt var nyplanterat. I augusti var plantorna så stora att de ville bryta sig ut ur växthuset.


Förutom tomaterna har jag nu slanggurka, okra, chokladfärgad paprika, cayennepeppar och gul chilli där. Och i en av pallkragarna har ruccolan och rädisorna börjat visa lite gröna blad.

 
 
Martina

Martina

20 maj 2010 07:50

Härligt med tomater. Jag tror jag har lite för många plantor i år men man kan ju inte låta bli, dom är ju så goda.

http://www.matochodla.blogspot.com

 
Frejda

Frejda

20 maj 2010 08:57

Martina - Ja, just nu ser de ju så små och taniga ut, men jisses vad de växer till sig se'n. Av de små plantorna jag satte förra året blev det en riktig djungel till slut. :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Karin

20 maj 2010 17:52

Nu har jag läst dina inspirerande erfarenheter så nu vill jag bara ut till min "skogstomt" som jag naturligtvis vill omforma till en "prunkande trädgård". Men jag är långt efter dig och har tyvärr harar och rådjur som härskar i markerna. I morgon tar jag katten i bur och pick och pack och ger mig av till Roslagen. Jag har fem tomatplantor med mig som jag ska försöka hitta en lämplig plats till. Sen tittar jag på vad du har för dig.

 
Ingen bild

Frejda

21 maj 2010 22:24

Karin - rådjur och harar kan vara besvärliga. Speciellt efter en sådan här vinter, när de haft det svårt. Jag ser att de varit och knaprat på mina plantor, men det får vara okej för de är nog hungriga efter vintern som varit. Om dina små tomatplantor får ett skyddat läge, med sol och lite kärlek och vatten och gödning så kommer du säkert att kunna njuta av mumsiga, söta tomater framöver. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards