Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Frejda - 4 oktober 2011 22:52


I helgen röjde jag för det blivande hönshuset vid ena gaveln på ladan. Där har varit en uteplats någon gång i tiden, för det ligger plattor under gräset och några stockar markerar en rabatt med en gammal pion i. Säkert har där funnits andra fina blommor också.


När jag lyfte på en av stockarna hittade jag en liten svart salamander som bodde där. Hon såg ut som kommen ur en saga med sina små sagofötter och spelade först död, men efter en stund började hon röra på sig och smet iväg.



I hörnet där det lilla hönshuset ska vara växte mängder med skott från mitt krikonträd. Nu klippte jag bort dem som stod i vägen och bar dem till brasan.



Då kunde man se den gamla rabatten. De långa stockarna var tunga som bly så de får ligga kvar ett tag, tills jag får bärhjälp. Men nu finns åtminstone yta att bygga på.


Det blir ett litet hus för tre hönor med sittpinnar och reden - vind- och regnskyddat och troligen isolerat så att de klarar sig en bit in på hösten innan de behöver flytta hem till min syster. Till höger om stockarna blir det en hönsbur med vattenautomat, mattråg och så sand att "bada" i i en hög, förstås. Och när jag är hemma öppnar jag dörren och släpper ut dem i trädgården så de får gå omkring och äta mask och annat som de hittar. Så är planen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards