Direktlänk till inlägg 23 augusti 2010

Örtagård över förväntan

Av Frejda - 23 augusti 2010 14:11


Jag tyckte jag tog till i våras när jag grävde upp för min lilla örtagård. Och det såg så litet och tanigt ut när jag hade satt några plantor och frösått en del.


Nu är det fullt! De två örter som fullständigt dominerar är citronmeliss (någon som vet något bra sätt att ta tillvara på den?) och ananassalvian som är hysteriskt stor och bara blir större och större för var dag som går.


Mellan dessa båda giganter satte jag min lilla japanska malört men den måste jag nog flytta ut, för den ser inte dagsljus just nu.


I örtagården finns i alla fall rosmarin, dragon, vanlig timjan, citrontimjan, mejram, oregano, kruspersilja, bladpersilja, ananassalvia, citronmeliss, gräslök och så den japanska malörten. Jag har vanlig malört också, men den står ute i rabatten med blommorna. Och mynta - men den är förvisad till annan plats där den kan sprida ut sig som den vill för den vill ju gärna ta lite plats. Och dillen bor i egen pallkrage. Den har nu utvecklat fina kronor.


Det är så lyxigt att kunna ta en sväng i trädgården och klippa sig lite valfria örter när man behöver.

 
 
helga håller med

helga håller med

24 augusti 2010 10:36

Tänk om man kunde ha det så hela året ... Det vore ljuvligt!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

 
Frejda

Frejda

24 augusti 2010 13:11

Helga - javisst! Men jag får väl försöka torka lite örter och frysa in en del och hoppas att en del klarar vintern. Men den där salvian kanske jag får flytta på, för den håller på att ta över allt! :-)

http://frejdastorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lillsyrran

25 augusti 2010 00:26

Du får snart gräva upp salvian i alla fall för den klarar inte vintern ute...Här har hjortarna varit framme igen och ätit...alla mina morötter och rödbetor, potatisblasten (!) och blomman för dagen + en massa asterplantor... Grr..hoppas de fick ont i magen...nu smakar de äpplen i fruktträdgården, de flyttar inte på sig fastän man bara står ett tiotal meter från dem, de står kvar och tuggar i sig. Har fått tips om ett medel som håller dem borta, ska nog prova det.

 
Ingen bild

Carina

25 augusti 2010 19:00

Jag torkar min citronmeliss och blandar med mitt kvällste (som också är lugnande). Det finns ett "medel" på hälsokosten som heter Melissa, som är bra mot sömnbesvär. Det innehåller citronmeliss. Så ta en kopp citronmelisste innan du går och lägger dig vetja. :)

 
Ingen bild

Frejda

25 augusti 2010 19:14

Lillsyrran - Vad trist! Du behöver verkligen det där stängslet! Jag har inte märkt av rådjur alls, så jag har väl tur, för de finns här. Det kanske är kissarna som skrämmer bort dem? ;-) Salvian ska jag försöka ta sticklingar från, för plantan är alldeles för stor att ta in.

Carina - Tack för tipset! Ska prova när jag känner att det är svårt att sova. :-)

 
Ingen bild

victor

10 januari 2011 23:53

Hej!

Börjar klia i såningsfingrarna igen o såg att du haft tur med din ananas salvia!Har du tagit o sparat frö?Skulle gärna köpa några av dig i så fall!
kram v

Frejda

13 januari 2011 22:07

Victor - Nej, tyvärr så tog jag inte frön från ananassalvian. Den växte som en tok (jag hade bara två små plantor från början och de blev en rejäl buske till slut, som tog över halva örtlandet). Den lär inte kunna klara vintern så jag får väl se om jag får tag på frön eller plantor från min syster igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards