Alla inlägg den 20 juli 2009

Av Frejda - 20 juli 2009 22:56

Idag sken solen igen och det var varmt och skönt, så jag passade på att göra en insats i odlingen.


En skottkärra full med ogräs blev resultatet och jag har kompletterat med lite halm på marken som förhoppningsvis hindrar ogräsets vidare framfart lite grand. Jag har rensat bort gammal blommande ruccola (ny ska sättas) och rädisor som vuxit till gigantisk (och träig) storlek, gallrat bland morötter och rödbetor.


Och så har jag skördat den första slanggurkan i växthuset. Den gjorde jag en sommarklassiker av: lättsaltad gurka. Man blandar 5 dl vatten med 1/2 dl salt och lägger i lite dill. Sedan lägger man i bitar av gurka. Efter ett par dagar är den klar att skäras i tunna skivor. Gott till leverpastej på knäckebröd.


Nu blommar min krasse för fullt. De tre små smidestornen jag köpte, som jag tänkte att krassen skulle kunna klättra på, är snart övervuxna. Inget klättrande där, men kanske lite stöd. Blommorna är otroligt intensiva i färgen - eldröda och lysande vackra.

Av Frejda - 20 juli 2009 09:38

Ja, så kom regnet tillbaka igen, och det är inte alldeles varmt ute, så nu sitter jag härinne i torpet och blickar ut på dropparna som faller. Stundvis dundrar de på rätt bra och jag kan bara drömma om allt jag skulle behöva ta mig an utomhus i trädgård och odling. De har ju båda varit lite försummade ett tag när jag byggde om köket.


Jag skulle också vilja ge mig ut i skog och mark och plocka lite svamp och blåbär.


Men ibland måste jag nog lära mig att det är helt OK att bara stanna inne och ta det lugnt, läsa deckare och vila. När det är lite kallt ute och regnar så här är det ju också en anledning att myselda i bergslagskaminen. Det är inte så dumt. Bara jag kunde lära mig att inte stoppa in de där sista vedklabbarna så jag får en inomhustemperatur på 35 grader ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards