Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

Vad kan man göra med en sådan här månntro?

Av Frejda - 15 juli 2011 10:04


När jag städade ur ladan hittade jag den här (ja, jag vet - den står snett, men jag fick den inte att passa i "foten"). Jag har glömt vad de kallas - kan det vara varpa? Jag får fråga min granne som väver mycket.


Hursomhelst så kommer jag aldrig att väva, även om det på min vind ligger en gammal vävstol i delar. Så jag tänkte att man kanske kan använda den till något i trädgården. Kanske olja in den och ställa den - rakt - någonstans, sätta upp något i "ramarna" som blommor kan klättra på och planetra något fint?


Någon som har förslag?

 
 
kari

kari

15 juli 2011 10:45

Ser ut som det du kaller det; garnvinne på norsk. Tror du ikke den vil råtne fort dersom du setter den i trädgården?

http://www.kariogjon.blogspot.com

 
Ingen bild

karin

15 juli 2011 14:29

Det är en varpa. Jag har varit med om detta när jag växte upp. Vad gäller vävstolen så gjorde vi så att vi tog kontakt med en hjälporganisation som visste att man i Afrika behövde stolar. De kom och hämtade den och var mycket nöjda. Vi var ännu nöjdare när det kom till användnings.
det kanske är något att fundera över.
mvh
Karin

 
Ingen bild

Frejda

15 juli 2011 23:38

Kari - Kanske kan jag göra som med min humlestör, dvs, bränna träet som skydd mot jorden? Jag får fundera.

Karin - Vilken bra idé för vävstolen. Jag undrar bara om alla delar finns. Jag får kolla med någon som vet. :-)

 
Ingen bild

Lillsyrran

18 juli 2011 01:42

Du kanske ska fråga mamma om hon behöver en varpa, för hon väver ju och köper färdiga varpflätor...;)

Frejda

18 juli 2011 10:16

Lillsyrran - Ja, det kan jag göra. Jag vet ju knappt vad man gör med en varpa, men behöver hon en så får hon den. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards