Alla inlägg den 9 juli 2011

Av Frejda - 9 juli 2011 11:37


Förra året var jag i Nynäshamn och tittade bland annat in till Brunnbergs Trädgård. Maj-Gull heter damen som har den fantastiska privata trädgården, som öppnas för allmänheten. Det skulle vara sista säsongen förra året, men tydligen har hon öppet även i år.


Hursomhelst så fick jag med mig en rad plantor hem från henne - bland annat denna sammetshortensia. Jag vet egentligen inte så mycket om den, så det ska bli spännande att se den växa. Den ska tydligen bli en stor buske (upp till två meter hög) med väldligt speciella blommor i stora lila klasar. Blommorna kan bli 12-15 cm i diameter!


Nu är plantan bara 30-40 cm hög, men den är ändå dubbelt så stor som när jag köpte den förra året. Det blå kronbladet som fallit ner och lagt sig lite dekorativt på sammetshortensian är från riddarsporren som står intill.



Jag önskar jag kunde visa hur mycket smultron jag har och hur stora de är, men de gör sig inte riktigt på en översiktsbild för de små raringarna gömmer sig under bladen. Så det får bli en närbild på en av godingarna istället.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards