Alla inlägg den 6 juli 2010

Av Frejda - 6 juli 2010 20:36


Idag har jag byggt en liten - ytterst liten - stenmur av de kalkstenar som jag grävt upp ur den nya odlingen och sådana jag hämtat från lite varstan. Den blev väl cirkus 1,5 meter lång och en halv meter hög. Hittar jag mer stenar som passar kanske den kan få bli större.


Jag har också grävt ytterligare en bit i rabatten, levererat två skottkärror ogräs till gruvhålet och planterat alla de plantor jag fick med mig från Nynäshamn. Det känns tryggt att ha dem i jorden så att de nu kan ägna sig åt att växa och bli stora och vackra.


Kvällens jordgubbsskörd var nog i tvålitersklassen. Det blir mums till frukost.


Idag var det lite kallare och blåsigare, men det var ganska bra när man skulle gräva. Min vana trogen avslutade jag kvällen i solstolen som jag ärvde efter min farbror Sven-Erik, med en god bok. Till denna njutning intogs en Bombardier.

Av Frejda - 6 juli 2010 11:03


Det är gott med sällskap i odlingen. Här är det Lilla Lo som tagit plats i skuggan och sover och snusar medan jag målar växthuset. Dessförinnan hade hon gått varv på varv runt fötterna på mig och beklagat sig över ... ja, vad? Värmen antagligen.


Växthuset har alltså fått första strykningen med grön linoljefärg. Egentligen ska det strykas tre gånger men jag tror nog det räcker med två. Jag får jobba in den outspädda färgen mer ordentlig istället. Jag måste nog också sätta maskeringstejp på fönsterrutorna så att kanterna blir lite skarpare också, även om rutorna i sig är smutsiga till tusen (men det är bara bra, för det skyddar växterna därinne lite).


Mina peppar- och paprikaplantor växer förfärligt långsamt. Jag börjar fundera på om det kan bero på att de sitter mot värsta solsidan och får det för varmt, för tomater och gurka växer så det knakar därinne, men de står på andra sidor i växthuset. Jag får kanske sätta upp ett skydd och se om det blir bättre.


Nu är det dags för mig och mina pälsklingar att ta nästa tag i odlingen: jag ska plantera och de kommer nog att loda omkring och se vad som händer. Eller lägga sig och sova i skuggan.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards