Alla inlägg den 16 oktober 2010

Av Frejda - 16 oktober 2010 20:36


Varje morgon måste jag ge mig ut på en kort promenad till mitt lilla utedass. Så här års är det ruskigt kallt, men för att kompensera detta så är himlen oftast helt fantastisk att se när solen går upp och skiner på molnen. Det är magiskt.


Som ni kunde se i de två förra inläggen så har en lurig berberisbuske nästlat sig in i min tibast. Jag var och tittade på den idag och inser att berberisen nog håller på att ta över tibastens utrymme helt, så till våren kommer jag nog att kapa några av berberisgrenarna, för jag gillar min fina tibast. Jag smakade - mycket försiktigt - på ett av berberisbären, men det var ingen sensation direkt. Det smakade mest ingenting. Den lilla smak jag kände var inte vidare värst god.



Nu har jag skördat nästan allt. Idag blev det dags för rödbetorna som visade sig komma i alla storlekar - allt från groteskt stora till så små att det inte var någon idé att spara på. Jag tog även hand om mina små kronärtskockor och provade olika varianter på övervintring - vissa får bo i jordkällaren invirade i fiberduk, vissa får bo i växthuset, också med ett täcke av fiberduk och vissa får stanna i landet och ska få lite skydd av halm - och fiberduk om jag har någon kvar.


Rotknölar från dahlior och japansk underblomma är nu nerpackade i jordkällaren tillsammans med ett par pelargoner.Går det så går det.


I pallkragarna lämnar jag nu all blast. Maskarna ser säkert till att den bryts ner och gör lite nytta.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards