Alla inlägg den 4 oktober 2010

Av Frejda - 4 oktober 2010 18:58


Vill man ha mera jordgubbar får man planera och jobba lite. Det är inte ett speciellt avancerat projekt, men det kräver ändå lite pyssel. Av gamla brädor som jag hittade i ladan skruvade jag ihop en ram, som jag sedan oljade in.


Sedan grävde jag bort lite ogräs, luckrade upp jorden lite, vände ner träaska och planteringsjord och lade dit ramen.



Sedan nitade jag på markduk. Förhoppningsvis kommer den att hålla ogräset i schack. 



Sedan så hämtade jag revor med nya plantor från mitt gamla jordgubbsland. Jag tog förstås den sort som jag vet ger största gubbarna. Jag klippte hål i markduken och planterade plantorna i hålen. Längst ner i ena kanten blev det också lite smultronplantor.


Jag har ytterligare en idé som jag ska prova nästa sommar. Idén kommer från en trädgårdstidning: Man trycker ner ett armeringsjärn så djupt i marken att det sitter bra. Sedan trär man på terrakottakrukor genom hålen de har i botten. De lutar då lite åt olika håll och staplas på varandra. Sedan fyller man med jord och planterar jordgubbsplantor på höjden. Kanske en flagga i toppen? Med en jordgubbe på?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards