Alla inlägg den 3 oktober 2010

Av Frejda - 3 oktober 2010 21:38


Jag blev så glad när jag hittade dessa på en av mina kronärtskocksplantor. Jag trodde inte det skulle hinna bli några i höst. Nu håller jag tummarna för att de hinner växa till sig lite innan frosten kommer. Den största är som en knuten näve i storlek. Kanske, kanske ...


Jag har försökt läsa på lite om kronärtskockor, men vet inte om jag blev så mycket klokare. Det finns tydligen en sort som heter "Herrgård" som är flerårig i zon 1. Resten av sorterna ska tydligen bara vara ett-åriga. Men den jag har heter "Green Globe" (tror jag det var) och på påsen står det att den är flerårig, men oftast odlas som ett-årig. Vad betyder det egentligen?


Jag ska i alla fall göra ett försök med övervintring. Vissa ska få bo i jordkällaren i krukor och vissa ska få stå kvar ute på landet. Man ska tydligen klippa ner stjälken så att den är ca 20 cm hög, täcka med löv, halm eller vad man har och sedan får man hålla tummarna och vänta på nästa år.



Kanske inte den bästa av bilder, men det var väldigt gott. Än kan man grilla. Detta är ekologiska grillskivor från närliggande Svansgård som jag marinerat i rödvin, lite olivolja, peppar, skivad vitlök och färsk rosmarin, oregano och timjan. Väldigt gott med lite potatisgratäng, sallad från pallkragen och tomater från växthuset.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards