Direktlänk till inlägg 15 oktober 2010

Visst är det en tibast och inte en berberis?

Av Frejda - 15 oktober 2010 20:02


I mitt förra inlägg fick jag kommentarer om att busken jag fotograferat såg ut som berberis. Till slut blev jag osäker, så jag rotade reda på bilderna på busken när den blommar om våren.


Jag är ganska övertygad om att detta är tibast. Jag kan inte få det till något annat om jag jämför med bilder från nätet, t.ex http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/tibast.htm eller Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Tibast. Eller Naturhistoriska museets virtuella flora: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/daphn/daphmez.html.


Här kommer ett par bilder till.



Så här skriver Wikipedia om berberis http://sv.wikipedia.org/wiki/Berberis och så här står det i den virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/berberida/berbe/berbvul.html.

Som sagt - jag kan inte få det till annat än att det är en tibast jag har, men jag kan hålla med om att bären (se förra inlägget) är väldigt "berberisiga". Men jag skulle inte våga smaka på dem.

 
 
Ingen bild

Lillsyrran

16 oktober 2010 00:19

Eftersom du lagt ner stor möda på att överbevisa mig, så ska jag kommentera detta :)...
De här bilderna visar en tibast, men inte de på föregående inlägg, det är berberis. Du har båda buskarna på samma ställe, det syns på bilderna, på nr 2 och 3.
Tibast har inte taggar, och om du tittar på din andra tibast-bild, så ser du två BRUNA kvistar som går tvärs genom tibastens gråaktiga grenar. Dessa bruna grenar har taggar, om du tittar efter, och det är berberis. Man kan även titta på hur bladen sitter på kvistarna.
Berberis är en jättefin buske med oförtjänt dåligt rykte, eftersom det fanns en förkärlek till att plantera dem överallt på 70-talet, speciellt på skolgårdar ihop med snöbär. Jag vet inte vilket snille som tycker att taggiga buskar och giftiga snöbär passar bra ihop med lekande barn, men det var vanligt att göra så, även på skolan där vi växte upp. Kram! :)

 
Ingen bild

Björn Svensson Lanskapsingenjör

16 oktober 2010 08:44

Jättefin tibast på bilderna, men som lillsyrran skriver så växer den i hop med en berberis. Och smaka gärna på berberisbären. Otroligt nyttiga och c vitaminrika.

 
Ingen bild

Carina

16 oktober 2010 11:42

Hihi! Kul med en diskussion. :)

 
Ingen bild

Frejda

16 oktober 2010 13:00

Lillsyrran och Björn - Jamen gud så knäppt! Det ser jag ju nu. :-) Men varför blommar inte min berberis, i sådana fall? Det vore ju rätt häftigt med några gulblommande kvistar i det lila. Måste man beskära den, eller något?

Carina - Visst är det fantastiskt att man kan fråga rätt ut här på bloggen och få svar. :-)

 
Ingen bild

Lillsyrran

16 oktober 2010 13:14

Tack Björn!! :)

Frejda - Berberis blommor är så oansenliga så de märks knappt. Du får väl kolla i vår hur de ser ut. Ses i morgon! :)

 
Ingen bild

Frejda

16 oktober 2010 13:22

Lillsyrran - Konstigt. De här: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/berberida/berbe/berbvul8.jpg såg ju så maffiga ut. Nåja, de är ju ursnygga så här års så det får väl kompensera för oansenlig vårblomning. Om du hinner läsa detta innan imorgon: har du ägg att ta med, typ en platta? Jag har ett par gamla plattor att ge tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frejda - 14 november 2016 18:58


Länge sedan var det. Länge, länge, länge sedan som jag bloggade.   Men det har sin förklaring (om än inte ursäkt). Videon nedan visar vad jag styrt med i odlingen sedan i mars. OK - jag lade ner arbetet i september, men sedan tog det lite tid att...

Av Frejda - 4 mars 2016 16:57


  I år var det lite extra roligt att inventera mina fröer - nu när jag har en så fin låda att lägga dem i.   Jag har en hel del fröer kvar som jag behöver använda innan de blir för gamla. Men som varje år så behöver jag köpa till en del. I å...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:49

I mitten på juli hade jag rest ner till västkusten för att hälsa på vänner när jag fick besked från kattvakt Thea att Lilla Lo var väldigt dålig. Jag fick åka hem för att ta farväl av henne. Det var en aggressiv blodcancer som blev hennes bane. Men n...

Av Frejda - 1 januari 2016 20:09

Sommaren 2015 kan knappast skryta med särskilt mycket fint väder, så odlingssäsongen var inte riktigt lika inspirerande i år. I år förlorade jag också mina två äldsta kissar, Mini och Lilla Lo, så det var också en sorgesam vår och sommar på det viset...

Av Frejda - 14 juli 2015 22:07


Älskade Lilla Lo har lämnat mig. Hon var den sista av den lilla trojkan bestående av mamma Skruffa, syster Mini och Lilla Lo själv.   Fjorton år och nästan tre månader fick vi tillsammans och det är nu mycket tomt och tyst. Jag har nog inte tä...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards